Koncern Airbus Defence & Space przedstawił Kolumbii formalną ofertę sprzedaży wielozadaniowych samolotów bojowych Eurofighter Typhoon. Siły powietrzne (Fuerza Aérea Colombiana) tego południowoamerykańskiego państwa od lat zastanawiają się nad pozyskaniem następcy wykorzystywanych w tej chwili Kfirów. Kontakty Airbusa z Kolumbia trwają już od kilku lat, a w 2015 roku piloci kolumbijscy latali na hiszpańskich myśliwcach tego typu.

Przedstawiciel europejskiego koncernu poinformował, że oferta dotyczy piętnastu Eurofighterów Tranche 3 – dwunastu maszyn jednomiejscowych i trzech dwumiejscowych samolotów szkolno-bojowych. Zdaniem reprezentującego Airbusa Ivána Gonzaleza Eurofighter idealnie wpisuje się w kolumbijskie wymagania i ma największe możliwości w zakresie walki powietrznej spośród konkurentów, a dodatkowo ma duże i udowodnione w walce możliwości zwalczania celów lądowych.

Ponadto poprzez zakup Eurofighterów Kolumbia dołączyłaby do największego europejskiego programu zbrojeniowego, co pozwoliłoby temu państwu uzyskać również korzyści technologiczne i gospodarcze związane z tym programem. Airbus oferuje zaangażowanie w trzech obszarach: dzieleniem się know-how w celu wsparcia lokalnego przemysłu, dalszym rozwojem współpracy na bazie dotychczasowej kooperacji koncernu z Corporacion de la Industria Aeronautica Colombiana i wsparciem przemysłu lotniczego w celu zwiększenia jego niezależności i autonomii.

W ostatnim okresie kolumbijskie władze rozważały kilkanaście różnych propozycji dotyczących zakupu nowych samolotów bojowych. Przedstawiciele tamtejszych sił powietrznych umieścili na krótkiej liście życzeń trzy maszyny: Eurofightera, F-16 Block 70/72 i Gripena E/F. Wśród potencjalnych kandydatów wymieniało się również francuskie Rafale’e, a nawet kolejną modernizację Kfirów.

Zastąpienie wymagają dwadzieścia trzy Kfiry znajdujące się w służbie od trzech dekad. Szacowany koszt zakupu nowych samolotów wynosi miliard dolarów i mimo trudności budżetowych kolumbijski prezydent Ivan Duque powiedział, że jest zwolennikiem modernizacji sił zbrojnych.

Kolumbijskie siły powietrzne zaliczają się do najlepszych w tym regionie świata. Standardy obowiązujące w eskadrach są identyczne jak te obowiązujące w Stanach Zjednoczonych, a operatorzy latającej cysterny są certyfikowani do tankowania samolotów amerykańskich i brytyjskich. Kolumbia rutynowo angażuje się w kooperację z innymi państwami, a szczególne stosunki łączą je z US Air Force. Poprzez „United States-Colombia Action Plan” oba państwa szkolą pilotów i personel wojsk obrony powietrznej Salwadoru, Gwatemali, Hondurasu i Dominikany.

Zobacz też: Początek służby AW119 w ekwadorskim lotnictwie

(janes.com)

SGT Paul Oldfield / MoD / Crown Copyright 2018