Największy samolot amfibia na świecie – chiński AG600 Kunlong – zademonstrował zdolności w zakresie ratownictwa morskiego. W czasie próby zrealizowanej 24 kwietnia maszyna, w locie na małej wysokości, zrzuciła pływakowi tratwę ratunkową wraz z zapasem prowiantu. Kolejna próba obejmowała lądowanie na wodzie w pobliżu symulowanego rozbitka i podjęcie go na pokład samolotu za pomocą pontonu.
Na razie próby prowadzono na spokojnych wodach zbiornika zaporowego Zhanghe w prowincji Hubei. Aby AG600 uzyskał dopuszczenie do wykonywania prawdziwych lotów ratowniczych, będzie musiał udowodnić swoje możliwości w środowisku pełnomorskim. Na razie nie ma żadnych informacji co do tego, kiedy mogłyby się odbyć takie próby, ale demonstracje na jeziorze dowodzą, iż pierwsze działania na morzu są raczej bliżej niż dalej. Nieoficjalnie mówi się o certyfikacji do końca 2024 roku.
4月24日、荆门漳河机场にてAG600が水上救助、空中投下任務のデモンストレーションを実施し、飛行特性や水上特性の確認、救助プロセスの検証等が行われたとのこと。
デモは再設計前のAG600 B-002A(1001号機)技術検証機で行われた試験的なもので救難機型ではない。近くAG600Mの海上運用検証も実施予定。 pic.twitter.com/7p1f494SXf— お砂糖wsnbn (@sugar_wsnbn) April 28, 2024
Państwowa agencja prasowa Xinhua podkreśliła, że rozwój AG600 jako samolotu ratowniczego odbywa się w duchu instrukcji udzielonych przez Xi Jinpinga (sic!) przemysłowi lotniczemu.
Zadania SAR będą kolejnymi, do których dopuszczono AG600. W ubiegłym roku samolot przetestowano w zakresie wykonywania lotów przeciwpożarowych. Trzy AG600 wykonały aż 172 loty próbne, podczas których spędziły w powietrzu 430 godzin. Próby realizowano w różnych miejscach w Chinach. Samoloty zrzucały początkowo 3 tony, następnie 6 ton, a w końcu 12 ton wody.
AG600 został oblatany 24 grudnia 2017 roku. Maszyna wystartowała z lotniska Jinwan w mieście Zhuhai i tam też wylądowała. Dziewiczy lot trwał około godziny. Dziesięć miesięcy później samolot wykonał pierwszy w swojej historii start z wody, a następnie, po piętnastu minutach w powietrzu – pierwsze lądowanie. Od tamtego czasu zbiornik Zhanghe i leżący na jego brzegu port lotniczy obsługujący miasto Jingmen są głównym ośrodkiem doświadczalnym programu AG600.
AG600M à #ZhuhaiAirShow2022 pic.twitter.com/eFWzwtR0XR
— East Pendulum (@HenriKenhmann) November 14, 2022
– Gęstość wody jest około 800 razy większa od gęstości powietrza, ale samolot musi rozwinąć tę samą prędkość, aby wystartować z lądu i z wody, więc projekt musi uwzględniać skuteczne zmniejszanie oporu – tłumaczył Huang Lingcai, główny projektant maszyny.
Oblot drugiego prototypu (rejestracja B-0DCC), będącego zarazem pierwszym w konfiguracji pożarniczej AG600M, zrealizowano w maju 2022 roku. W tym egzemplarzu zmieniono przede wszystkim nos samolotu. Jego ogólna sylwetka stała się bardziej pękata, drzwi boczne przesunięto wyżej na kadłubie i przeprojektowano oszklenie kabiny pilotów. Zmienił się także kształt statecznika pionowego. Tak mają wyglądać egzemplarze seryjne.
China's #AG600 large amphibious aircraft is set to be a game-changer for #emergency rescue missions. Follow Birdy, your avid aviation avian, for the latest updates on its progress leading up to its 2025 market debut! pic.twitter.com/BGtghNR3lx
— Chinese Consulate General in Sydney (@ChinaConSydney) March 2, 2023
Obecnie istnieją cztery prototypy – tyle, ile zaplanowano do udziału w programie. Ostatni oblatano 25 lutego ubiegłego roku.
Samolot ma rozpiętość 38,8 metra i długość 36,9 metra (o 3 metry więcej niż japoński ShinMaywa US-2, ale aż o 30 metrów mniej niż Hughes H-4 Hercules z lat czterdziestych). Realizując zadania SAR, jest w stanie podjąć z wody pięćdziesięciu rozbitków. Jako samolot pożarniczy może nabrać dwanaście ton wody w dwavdzieśvcia sekund. Huang przyjął w projekcie założenie, iż AG600 ma wznieść się powietrze nawet przy falach o dwumetrowej wysokości.
Napęd stanowią cztery silniki WJ-6, czyli licencyjna kopia rosyjskich AI-20, z sześciołopatowymi śmigłami. Maksymalna masa startowa wynosi 60 ton, o jedną czwartą więcej niż w przypadku drugiego największego samolotu amfibii na świecie, czyli japońskiego ShinMaywa US-2.
China's fourth indigenously-developed AG600 large amphibious aircraft completes its maiden flight test in Zhuhai, Guangdong Province on Sat and moves on for overall airworthiness certification and test flight. pic.twitter.com/SAdqJNcySe
— China News 中国新闻网 (@Echinanews) February 25, 2023
Wprowadzenie AG600 na rynek zaplanowano na rok 2025. Dla samolotu przewidziano zastosowania zarówno wojskowe, jak i cywilne. W planach jest podobno stworzenie uzbrojonej wersji patrolowej, a także nosiciela morskich bezzałogowców. Prawdopodobnie będzie też wykorzystywany do zaopatrywania chińskich sztucznych wysp na Morzu Południowochińskim.
Lotniska zbudowane na sztucznych wyspach to duże obiekty, pasy startowe mają po mniej więcej 3 kilometry długości, co w teorii pozwala na przyjęcie wszystkich typów samolotów używanych przez chińskie lotnictwo. Jeśli jednak struktura wysp jest słaba lub niestabilna – o takim scenariuszu pisaliśmy tutaj – znacznie ogranicza to możliwości. Zwłaszcza nowoczesne myśliwce, lądujące z dużą prędkością, potrzebują twardej i równej nawierzchni. Samoloty transportowe latają wolniej, ale są dużo cięższe (masa własna Y-20 to około 100 ton). Łódź latająca też ma swoje ograniczenia, wynikające głównie z warunków atmosferycznych, ale z natury rzeczy jest niewrażliwa na problemy z utwardzonymi drogami startowymi, jeśli tuż obok ma odpowiednio dużo wody.