W czasie niedawnej konferencji dla użytkowników samolotów treningowych L-39 jego producent, spółka Aero Vodochody, zaprezentował projekt głębokiej modernizacji lekkich samolotów wielozadaniowych L-159 ALCA.

Modyfikacje dotyczą zarówno struktury samolotu, jak i jego wyposażenia. W tej pierwszej kwestii zmodernizowane samoloty mają otrzymać nowe zbiorniki paliwa zamontowane w skrzydłach (wzorem L-39NG), wyrzutnie rakiet umieszczone na końcach skrzydeł oraz zamontowaną na stałe sondę do pobierania paliwa w czasie lotu.

Awionika ma odpowiadać samolotom generacji cztery plus, oprogramowanie radaru Grifo zostanie ulepszone, podobnie jak zestaw walki elektronicznej, a ponadto samolot zyska możliwość podczepienia zasobnika celowniczego. Kabina zostanie dostosowana do używania gogli noktowizyjnych, a dane z wyświetlacza HUD zostaną przeniesione na wizjer hełmu pilota.

Na razie jest to tylko propozycja producenta skierowana do czeskich i zagranicznych sił zbrojnych, ale na razie nie ma potwierdzonego zainteresowania nowym samolotem. Natomiast czeskie siły powietrzne, które w latach 2000–2007 pozyskały dwadzieścia cztery L-159, zamówiły trzy nowe L-159T2 i zleciły modernizację pięciu L-159T1 do tego samego standardu. Zmiany obejmują zastosowanie nowej awioniki z wyświetlaczami 7 × 5 cali, zmodernizowanego radaru Grifo i zamontowanie zbiorników paliwa w skrzydłach.

Zobacz też: Szkolenie czeskich pilotów wojskowych

(janes.com)

Łukasz Golowanow, Konflikty.pl