W tym roku, dokładnie 24 września, przypada 60. rocznica bojowego debiutu pocisku powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder. Pierwsze zwycięstwa powietrzne dzięki nowej broni odnieśli piloci tajwańskich F-86F w walce z lotnictwem komunistycznych Chin.
Kryzysy w relacjach chińsko-tajwańskich były kiedyś dużo gwałtowniejsze niż dzisiaj. W trakcie drugiego kryzysu w Cieśninie Tajwańskiej doszło do kilku starć powietrznych. W trakcie jednego z nich, 24 września 1958 roku, po raz pierwszy wykorzystano bojowo Sidewindera w wersji AIM-9B (na zdjęciu), noszącego wówczas jeszcze oznaczenie GAR-8.
Sytuacja tajwańskiego lotnictwa nie wyglądała na początku kryzysu zbyt dobrze. Dzięki dostawom myśliwców MiG-17 Chiny Ludowe zaczęły uzyskiwać przewagę w powietrzu. Aby temu zaradzić, Stany Zjednoczone dostarczyły kilkadziesiąt GAR-8. Zespół zbrojmistrzów US Marine Corps przybył na Tajwan 18 sierpnia i przystosował pewną liczbę myśliwców do przenoszenia nowej broni.
24 września tajwański RF-84 wykonywał lot rozpoznawczy w rejonie Wenzhou. Maszynę eskortowało aż osiemnaście F-86F. Krótko po godzinie 10:34 grupa rozpoznawcza weszła w kontakt z MiG-ami-17. Chińscy piloci korzystając z przewagi wysokości usiłowali zająć dogodną pozycję do ataku. W trakcie tego manewru, niespodziewanie dla siebie, zostali zaatakowani nową bronią. Odpalono łącznie sześć Sidewinderów, które zestrzeliły cztery wrogie maszyny. Chińska formacja rozpadła się, dzięki czemu zwrotniejsze F-86 zapisały na swoje konto pięć kolejnych maszyn wroga zestrzelonych ogniem pokładowych karabinów maszynowych.
60th anniversary of Sidewinder's combat debut. Painting by Thomas Fu. pic.twitter.com/LZMiol8IkJ
— Alert 5 (@alert5) 24 września 2018
Kolejne bojowe użycie GAR-8 niedługo później miało daleko idące konsekwencje. Pocisk trafił w dyszę wylotową silnika MiG-a-17, ale nie eksplodował. Pilot zdołał bezpiecznie wylądować, a nienaruszona głowica została przejęta przez sowieckich doradców wojskowych. Sidewinder został dokładnie zbadany, skopiowany i wprowadzony do uzbrojenia jako K-13.
Zobacz też: Harold Fischer. Sylwetka asa myśliwskiego
(air.mnd.gov.tw)