Wielka Brytania zamówiła dziś w General Dynamics UK 589 pojazdów Scout Specialist Vehicle wartych 3,5 miliarda funtów. Są to wielozadaniowe platformy gąsienicowe, mające zastąpić starzejące się pojazdy rodziny CVR(T), do której należą między innymi czołgi rozpoznawcze FV101 Scorpion i FV107 Scimitar, transporter opancerzony FV103 Spartan, nosiciel wyrzutni pocisków przeciwpancernych FV102 Striker czy wóz zabezpieczenia technicznego FV106 Samson.

Scout SV powstał na bazie austriacko-hiszpańskiego bojowego wozu piechoty ASCOD. W zależności od wariantu ma masę od 38 do 42 ton. Nowe pojazdy mają trafić do brytyjskich wojsk lądowych w latach 2017–2024; całkowite przezbrojenie pierwszej brygady ma nastąpić pod koniec 2020 roku.

Pojazdy powstaną w dwu głównych odmianach – z wieżą opracowaną przez Lockheed Martin UK wyposażoną w działo kalibru 40 milimetrów i bezwieżowej. Spośród 244 Scoutów w odmianie z wieżą większość – aż 198 – będzie zbudowana w wersji rozpoznawczo-uderzeniowej. Pojazdy bezwieżowe będą głównie wozami dowodzenia (112 sztuk), wozami zabezpieczenia technicznego (88 sztuk) i transporterami opancerzonymi (59 sztuk). Poza transporterami, które zabiorą dwóch członków załogi i czterech żołnierzy desantu, wszystkie bezwieżowe Scouty będą miały trzyosobową lub czteroosobową załogę.

Na razie nie planuje się zamówienia opancerzonych ambulansów, ale rzecznik brytyjskiego ministerstwa obrony zaznaczył, iż być może nastąpi to w dalszej przyszłości. Należy przez to rozumieć wozy w ramach serii Block 2, której powstanie znajduje się jednak obecnie pod dużym znakiem zapytania.

Według General Dynamics UK realizacja zamówienia na 589 pojazdów zapewni istnienie 300 miejsc pracy w zakładach w Walii i około 1000 w ogólnobrytyjskim łańcuchu dostaw i zaopatrzenia.

(janes.com; rys. General Dynamics UK)