Przedsiębiorstwo General Dynamics European Land Systems-Mowag ogłosiło wczoraj, że 18 listopada podpisało z Armasuisse – szwajcarską federalną agencją odpowiedzialną za zakupy zbrojeniowe – umowę na dostawę 100 pojazdów Eagle V w wariancie wozu rozpoznawczego. Jest to pierwsze zamówienie trzyosiowej wersji pojazdu. Wersja dwuosiowa użytkowana jest przez duńskie i niemieckie wojska lądowe.
100 pojazdów Eagle V w układzie 6 × 6 będzie platformą dla systemu rozpoznawczego oznaczonego akronimem „TASYS”. Będzie wykorzystywany do gromadzenia danych pochodzących z rozpoznania dla szwajcarskich sił zbrojnych. Na pojeździe zabudowano wielosensorową głowicę rozpoznawczą na maszcie teleskopowym i system przetwarzania danych. W celu samoobrony Eagle’a V opancerzono i wyposażono w zdalnie sterowany moduł, który może być uzbrojony w lekkie i ciężkie karabiny maszynowe kalibru 7,62 lub 12,7 milimetra albo granatniki automatyczne kalibru 40 milimetrów.
Produkcja seryjna pojazdu w wersji rozpoznawczej rozpocznie się w 2020 roku, zaś gotowość operacyjną uzyska on w latach 2023–2025.
Rozwój pojazdów z rodziny Eagle V i stworzenie wersji trzyosiowej zostały zainspirowane doświadczeniem operacyjnym i potrzebą opracowania pojazdu o zwiększonej pojemności użytkowej, większej ładowności, kompaktowych wymiarach zewnętrznych, a także wysokiej mobilności i maksymalnej ochrony żołnierzy. Wersje dwu- i trzyosiowa mają zunifikowany system zawieszenia i napędu, co sprawia, że mają ponad 70% wspólnych komponentów i podzespołów. Dzięki temu zmniejszeniu ulegną ogólne koszty eksploatacji, szkolenia kierowców i załóg.
Dopuszczalna masa całkowita Eagle’a V w wersji 6 × 6 to 15 ton, ładowność – ponad 5 ton, objętość kabiny – ponad 16 metrów sześciennych. Pojazd ma 7 metrów długości, 2,28 metra szerokości i 2,5 metra wysokości. Maksymalna prędkość pojazdu na drodze utwardzonej to 110 kilometrów na godzinę, zasięg wynosi około 700 kilometrów. Takie osiągi zapewnia sześciocylindrowy silnik Cummins ISB6.7 E3 o pojemności 6,7 litra i mocy 245 koni mechanicznych, który współpracuje z automatyczną pięciobiegową skrzynią Allison 2500 SP.
Dolna część kadłuba ma kształt podwójnego V, co sprawiło, że wzrósł poziom ochrony przed wybuchami min, i pozwoliło na ukrycie ramy i wałów napędowych. Stopień ochronności balistycznej zależy od zastosowanego modułowego opancerzenia. Wóz ma właściwości zbliżone do pojazdów klasy MRAP. Trzyosiowa wersja przewozi czternastu żołnierzy z pełnym wyposażeniem indywidualnym. Istnieje również możliwość montażu uzbrojenia bocznego lub instalacji wieżyczki z armatą automatyczną, wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych albo wyrzutni pocisków przeciwlotniczych.
Trzydzieści sześć Eagle’i V trafi do duńskich sił zbrojnych w pięciu wariantach: patrolowym, dwóch rozpoznawczych, logistycznym i walki elektronicznej.
Zobacz też: Szwajcaria zamówi moździerze samobieżne
(informacja prasowa)