Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej i Objedinionnaja Awiastroitelnaja Korporacija podpisały umowę, która przewiduje dostawę nowych latających cystern Ił-78M-90A. Rosyjskie lotnictwo wojskowe otrzyma ogółem trzydzieści jeden maszyn tego typu. Początek realizacji kontraktu zaplanowano na 2018 rok. W Uljanowsku rozpoczęły się prace nad budową egzemplarza prototypowego, który przeznaczony będzie do testów. Obecnie konstruktorzy są na etapie montażu skrzydeł i kadłuba.
Ił-78M-90A jest zmodernizowaną wersją samolotu Ił-76MD-90A. Będzie wykorzystywany do tankowania samolotów dalekiego zasięgu, lotnictwa taktycznego i specjalnego. Znacznie zwiększą możliwości działania rosyjskich sił powietrznych w dużym oddaleniu od baz. Nowy latający tankowiec może zatankować jednocześnie dwa samoloty (na przykład Su-27 i MiG-29 klasy), używając do tego przewodów paliwowych zamontowanych na skrzydłach. Mechanizm na ogonie samolotu służy zaś do tankowania samolotów dalekiego zasięgu lub samolotów lotnictwa specjalnego. Gdy znajduje się na ziemi może tankować cztery maszyny jednocześnie.
Według dostępnych źródeł rosyjskie lotnictwo dysponuje dziewiętnastoma tankowcami Ił-78M, które weszły do służby w latach osiemdziesiątych minionego stulecia. Nowo nabyte maszyny uzupełnią flotę tych maszyn. Iły-78M-90A będą pierwszymi latającymi cysternami w pełni wyprodukowanymi w Rosji. Konstrukcją zajmują się zakłady Awiastar-SP w Uljanowsku w przeciwieństwie do poprzedników, które wyprodukowały zakłady w uzbeckim Taszkiencie.
(ruaviation.com, sputniknews.com; na zdjęciu latająca cysterna Ił-78 w barwach indyjskiego lotnictwa, fot. Sergey Krivchikov, GNU Free Documentation License, version 1.2, via Wikimedia Commons)