F-16 Fighting Falcon to jeden z najpopularniejszych obecnie – a zarazem najbardziej wszechstronnych – samolotów wojskowych na świecie. Powstawał jako tani, lekki i prosty samolot myśliwski mający realizować głównie zadania defensywne. Był jednak (i nadal jest) wyjątkowo podatny na modyfikacje i z biegiem lat pojawiały się kolejne odmiany (blocki) w ramach najpierw w wersji A/B, następnie zaś C/D, o coraz szerszych możliwościach bojowych.
F-16 Fighting Falcon to jeden z najpopularniejszych obecnie – a zarazem najbardziej wszechstronnych – samolotów wojskowych na świecie. Powstawał jako tani, lekki i prosty samolot myśliwski mający realizować głównie zadania defensywne. Był jednak (i nadal jest) wyjątkowo podatny na modyfikacje i z biegiem lat pojawiały się kolejne odmiany (blocki) w ramach najpierw w wersji A/B, następnie zaś C/D, o coraz szerszych możliwościach bojowych.
Dziś mija czterdzieści lat od pierwszego lotu prototypu YF-16. Trzeba podkreślić, że był to lot nieplanowany – pilot Phil Oestricher oderwał się od pasa, gdyż w czasie próby kołowania samolot począł zbaczać w lewo i nie było innego sposobu na uniknięcie katastrofy. Ten oficjalny pierwszy lot nastąpił dopiero 2 lutego, niemniej jednak przyjęło się, że to właśnie 20 stycznia świętuje się kolejne rocznice dziewiczego – cóż, że przypadkowego! – lotu F-16. By uczcić okrągłą rocznicę, przyjrzyjmy się bliżej historii i teraźniejszości tego wyjątkowego samolotu, który mimo takiego śmieszno-strasznego początku kariery wyrósł na ikonę współczesnego lotnictwa i jest obecnie (w swych najnowszych odmianach) jednym z najlepszych myśliwców świata.
F-16 niejedno ma imię. Oficjalnie nazywa się F-16 Fighting Falcon (pierwszy człon nazwy otrzymał dla odróżnienia od cywilnego odrzutowca Falcon), ale częściej mówi się na niego Viper… (US Air Force / Master Sgt. Kevin J. Gruenwald)
…a systemowi sterowania fly-by-wire zawdzięcza nazwę Electric Jet. W Izraelu, w zależności od wersji, nazywane są Netz (jastrząb), Barak (błyskawica) lub Sufa (burza; na zdjęciu). W Polsce nazwano je Jastrząb. (US Air Force / Tech. Sgt. Michael R. Holzworth)
Skromne początki. Prototypowy YF-16 ze swym konkurentem w programie Lightweight Fighter, Northropem YF-17, protoplastą wykorzystywanego przez US Navy i US Marine Corps Horneta. (US Air Force / R.L. House)
Od tego czasu powstało już ponad 4,5 tysiąca Viperów. Właścicielem jubileuszowego egzemplarza są Królewskie Marokańskie Wojska Lotnicze, które wykorzystują dwadzieścia cztery F-16C/D Block 52 w składzie trzech eskadr stacjonujących w bazie Ben Guerir. (Ndunruh / na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 / via Wikimedia Commons)
Pełna lista użytkowników F-16 prezentuje się następująco: Bahrajn, Belgia, Chile, Dania, Egipt, Grecja, Holandia, Indonezja, Irak (najmłodszy użytkownik – pierwsze maszyny trafią nad Tygrys i Eufrat w tym roku), Izrael, Jordania, Korea Południowa, Maroko, Norwegia, Oman, Pakista, Polska, Portugalia (część portugalskich Viperów będzie niebawem służyć w lotnictwie rumuńskim), Singapur, Stany Zjednoczone, Tajlandia, Tajwan, Turcja, Wenezuela, Włochy (na wypożyczeniu od 2003 do 2012 roku), Zjednoczone Emiraty Arabskie. Na zdjęciu „spacer słoni” maszyn z amerykańskich 4., 35. i 80. Eskadry Myśliwskiej oraz koreańskiej 38. Grupy Myśliwskiej w bazie lotniczej Kunsan w Korei Południowej. (US Air Force / Staff Sgt. Jonathan Fowler)
Międzynarodowa kariera F-16 zaczęła się od „zbrojeniowego przetargu stulecia na myśliwiec dla Belgii, Holandii, Danii i Norwegii. Pokonał w nim francuskiego Mirage’a F1, szwedzkiego JA 37 Viggena i amerykańskiego YF-17. 21 lipca 1975 roku cztery państwa złożyły łączne zamówienie na 348 maszyn. U.S. Air Force / Chad Bellay[/podpis]
[/podpis]
F-16 jest głównym samolotem bojowym amerykańskiej Lotniczej Gwardii Narodowej – na maszynach tego typu lata dwadzieścia jeden jej eskadr. U.S. Air National Guard / Tech. Sgt. Caycee Watson [/podpis]
[/podpis]
Skoro o Gwardii Narodowej mowa – ten F-16C ze 111. Eskadry Myśliwskiej Gwardii Narodowej Stanu Teksas (obecnie jest to eskadra rozpoznawcza, ma na stanie bezpilotowce MQ-1 Predator) na 90. rocznicę powstania jednostki w 2007 roku otrzymał specjalne malowanie, którego poszczególne oznaczenia streszczały jej historię. U.S. Air Force / John Dibbs[/podpis]
[/podpis]
Na świecie istnieją trzy zespoły akrobacyjne latające na F-16: amerykańscy Thunderbirds (na zdjęciu), singapurscy Black Knights oraz indonezyjski Elang Biru. U.S. Air Force / Staff Sgt. Larry E. Reid Jr.[/podpis]
[/podpis]
Ponadto istnieje wiele solowych dem, jak na przykład grecki Zeus, turecki Solo Türk, holenderska F-16 Demo Team (na zdjęciu), belgijska F-16 Solo Display Team czy amerykańskie Viper East (i West) Demo Team. Łukasz Golowanow / Konflikty.pl[/podpis]
[/podpis]
Najnowocześniejszą wersją Vipera jest F-16E Block 60, zwany Desert Falcon, wykorzystywany przez lotnictwo Zjednoczonych Emiratów Arabskich, wersja, w której AN/ASQ-28 IFTS zastąpił podwieszane zasobniki z FLIR-em, a radar AN/APG-80 Agile Beam Radar zajął miejsce starszego AN/APG-68. af.mil[/podpis]
[/podpis]
F-16 doczekał się dwóch „przeróbek” – pierwszą był izraelski Lawi, zarzucony w zamian za dostawę kolejnych siedmdziesięciu pięciu F-16 dla IAF; powstały tylko trzy prototypy, wydaje się jednak, że z jego konstrukcji korzystali Chińczycy, budując myśliwiec J-10. Bukvoed / na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 / via Wikimedia Commons. [/podpis]
[/podpis]
Drugim samolotem wywodzącym się z F-16 jest japoński Mitsubishi F-2. Powstały dziewięćdziesiąt cztery egzemplarze tego myśliwca. Jerry Gunner / na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.0 / via Wikimedia Commons[/podpis]
[/podpis]
Osobnym przypadkiem jest rdzennie amerykański F-16XL, o skrzydle zainspirowanym przez szwedzki myśliwiec J 35 Draken. Pierwszy lot F-16XL odbył się w lipcu 1982 roku. Dwa lata później samolot przegrał w konkursie na myśliwiec wielozadaniowy o rozwiniętych możliwościach atakowania celów naziemnych z F-15E Strike Eagle. U.S. Air Force / SGT D.J. Thompson[/podpis]
[/podpis]
Powyższe zdjęcie przedstawia najsłynniejszego Vipera na świecie. Ten F-16A Block 5 numer 107 (płatowiec numer 78-0311) ma na koncie sześć i pół zestrzelenia (wszystkie uzyskane w 1982 roku w starciach z lotnictwem syryjskim), a do tego rok wcześniej był drugim z ośmiu izraelskich samolotów, które zrzuciły bomby na iracki reaktor atomowy Osirak. Wszystkie te sukcesy uwieczniono na nosie, tuż za osłoną radaru. Zachi Evenor / na licencji Creative Commons Attribution 2.0 Generic / via Wikimedia Commons[/podpis]
[/podpis]
Izraelczycy jako pierwsi w czasie operacji zniszczenia irackiego reaktora zastosowali konfigurację uzbrojenia składającą się z dodatkowych podwieszanych zbiorników paliwa i bomb. Wcześniej obawiano się, że bomby w czasie zwalniania z zaczepów mogą uderzyć o zbiorniki. Dziś taki zestaw uzbrojenia jest stosowany powszechnie – na przykład na tym amerykańskim F-16 sfotografowanym nad Irakiem w lutym 2009 roku. U.S. Air Force / Staff Sgt. James L. Harper Jr.[/podpis]
[/podpis]
Wróćmy jeszcze na niebo nad Syrią. W kwietniu 1982 roku, w toku wojny libańskiej, para izraelskich F-16A zestrzeliła dwa syryjskie śmigłowce Mi-8. Było to pierwsze zestrzelenie innego statku powietrznego przez Vipera. Dwa miesiące później, w czasie wielkiej bitwy powietrznej z samolotami syryjskimi, izraelskie F-16 zestrzeliły swoje pierwsze wrogie myśliwce. W całej wojnie zaliczono im czterdzieści siedem strąceń. KGyST /na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa–na tych samych warunkach 3.0 / via Wikimedia Commons[/podpis]
[/podpis]
Na tym lista zwycięstw F-16 bynajmniej się nie kończy. Amerykańskie Vipery strąciły: dwa MiG-i-29 (irackiego w styczniu 1993 roku i serbskiego w maju 1999 roku), cztery G-4 Super Galeby (w lutym 1994 roku nad Serbią, w tym trzy padły łupem jednego myśliwca) i MiG-a-25 (w grudniu 1992 roku nad Irakiem). Na zdjęciu: F-16 Fighting Falcon z 80. Eskadry Myśliwskiej odpala pocisk rakietowy AIM-9. U.S. Air Force photo/Tech. Sgt. Jeffrey Allen[/podpis]
[/podpis]
Jednego MiG-a-29 zestrzelił F-16 z Holandii (było to pierwsze zwycięstwo powietrzne niderlandzkiego lotnictwa od czasów drugiej wojny światowej). Osiem różnych afgańskich samolotów i dwa radzieckie Su-22 zestrzeliły F-16 z Pakistanu. Ponadto w 2002 roku pakistański F-16 strącił przy użyciu pocisku AIM-9L hinduski bezpilotowiec Seeker-II. Na zdjęciu: formacja pakistańskich F-16B na manewrach Red Flag 2010. U.S. Air Force / Airman 1st Class Daniel Phelps [/podpis]
[/podpis]
Początkowo F-16 mógł używać jedynie pocisków kierowanych na podczerwień. Właśnie ten samolot był jednak pierwszym, na którym uzyskano zestrzelenie przy pomocy najnowocześniejszego amerykańskiego pocisku powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM. Jego ofiarą padł wspomniany wyżej iracki MiG-25, który 27 grudnia 1992 roku naruszył strefę zakazu lotów. U.S. Air Force / Staff Sgt. Marleah Miller[/podpis]
[/podpis]
F-16 odniosły wiele zwycięstw powietrznych, ale też jeden z nich sam został zestrzelony przez inny myśliwiec. 8 października 1996 roku tureckiego F-16D, który wtargnął w grecką przestrzeń powietrzną w okolicy wyspy Chios, strącił grecki Mirage 2000 przy użyciu pocisku R.550 Magic II. Turecki samolot wpadł do Morza Egejskiego; jeden pilot zginął, drugiego uratowały greckie służby ratunkowe. U.S. Air Force / TSGT Wolfram M. Stumpf [/podpis]
[/podpis]
Jednostką napędową Viperów w wersjach Block 50 i 52 jest silnik Pratt & Whitney F100-PW-229 lub General Electric F110-GE-129. Na zdjęciu: mechanik sprawdza silnik F-16 w bazie w Kandaharze. U.S. Air Force / Senior Airman Scott Saldukas[/podpis]
[/podpis]
Do tej pory tylko jeden pilot osiągnął ponad 6000 godzin nalotu na F-16. 2 maja 2008 roku dokonał tego Lt. Col. Michael Brill, dla którego było to już czwarty z rzędu rekord tego typu. Wcześniej stał się pierwszym na świecie lotnikiem, który spędził w kokpicie Vipera 3000 godzin (1993 rok), 4000 godzin (1998 rok) i 5000 godzin (2002 rok). U.S. Air Force / Capt. Shannon Collins [/podpis]
[/podpis]
Wszystkie Vipery służące w amerykańskich siłach zbrojnych wylatały w sumie ponad dziesięć milionów godzin. Wszystkie na świecie – około siedemnastu milionów. Na zdjęciu: F-16 Fighting Falcon pobiera paliwo z latającej cysterny KC-135 Stratotanker. U.S. Air Force / Master Sgt. Rob Wieland [/podpis]
[/podpis]
F-16 nigdy nie zostały takimi gwiazdami filmu jak Tomcaty, które pojawiły się w Top Gun i Jeszcze raz Pearl Harbor, ale zaliczyły jeden występ w swoistej roli głównej – w filmie Żelazny Orzeł. Rolę amerykańskich Viperów odegrały tam maszyny izraelskie. Na zdjęciu: F-16 nad Irakiem w czerwcu 2008 roku. U.S. Air Force / Master Sgt. Andy Dunaway[/podpis]
[/podpis]
Para F-16 z 35. Eskadry Myśliwskiej z bazy Kunsan nad wybrzeżem Połwyspu Koreańskiego. U.S. Air Force / Tech. Sgt Quinton T. Burris [/podpis]
[/podpis]
Na koniec kariery starsze F-16A są przebudowywane do bezpilotowej wersji QF-16, której jedynym sensem istnienia jest bycie zestrzelonym na ćwiczeniach z ostrą amunicją przez nowocześniejsze amerykańskie myśliwce. U.S. Air Force / Master Sgt. J. Scott Wilcox [/podpis]
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.