|
Autor tekstu: Populous
Od roku 1937 Ministerstwo Lotnictwa Rzeszy zleciło firmie Focke-Wulf wyprodukowanie jednomiejscowego samolotu myśliwskiego jako uzupełnienia dla Messerschmitta Me 109.
Kurt Tank przedłożył dwa projekty myśliwców, z których jeden wyposażył w chłodzony powietrzem silnik gwiazdowy BMW 139, znajdujący się wtedy w fazie dopracowywania; wyprodukowano dwa prototypy Fw-190 V1 i V2 według tego projektu. W lutym 1941 roku pierwsze maszyny przekazano oddziałowi testującemu 190 w Rechlin-Roggenthin.
Pierwsza grupa operacyjna 6./JG 26, działająca w Le Bourget, została wyposażona w ten nowy model w sierpniu 1941. W walce między Fw-190 a Supermarine Spitfire ujawniła się wyraźna przewaga niemieckiego myśliwca. Ostatnia wersja myśliwska FW-190 nosiła oznaczenie D. Łącznie wybudowano 700 egzemplarzy tego modelu. Modele Fw-190F i G były przystosowane do zadań szturmowo-bojowych.
Rozwinięciem konstrukcji FW-190 był Ta-152, silnie uzbrojony samolot z całkiem nowymi skrzydłami i większą rozpiętością.
|
|
|
|
Dane taktyczno-techniczne Focke-Wulf Fw-190 |
» Rozpiętość: |
10,5 m |
» Długość: |
10,20 m |
» Wysokość: |
3,35 m |
» Powierzchnia nośna: |
18,3 m2 |
» Masa własna: |
3490 kg |
» Maksymalna masa startowa: |
4840 kg |
» Napęd: |
Junkers Jumo 213A-1 o mocy 1305 kW (1776 KM) |
» Prędkość maksymalna: |
685 km/h |
» Pułap praktyczny: |
12 000 m |
» Zasięg: |
835 km |
» Uzbrojenie: |
dwa działka 20 mm
dwa karabiny maszynowe 13 mm ładunek bomb do 250 kg |
» Wyprodukowane wersje: |
około 150 różnych wersji |
»Kraje eksploatujšce: |
Francja
Niemcy |
Zaczerpnięto z: książki o samolotach (Ciekawe z której ;p)
|
|