#Konflikty Zbrojne On-Line#                         "...Wszystkie wojny są wojnami domowymi, ponieważ wszyscy ludzie są braćmi..."













Konflikty Zbrojne Numer 11 | Lipiec 2005                                                        poprzednia strona | spis treści | następna strona
Lekkie Działo Samobieżne SU-76


Autor tekstu: Olek


    Warunki taktyczno-techniczne dla tego typu pojazdu opracowane zostały przez Główny Zarząd Artylerii (GAU) w kwietniu 1942 roku. W klasie lekkich dział potrzebny był pojazd uzbrojony w armatę 76,2 mm, stosunkowo słabo opancerzony, łatwy do seryjnej produkcji z wykorzystaniem zespołów aktualnie produkowanych czołgów lekkich.





W lipcu 1942 roku biura konstrukcyjne NKTP przestawiły do prób prototypy dział samobieżnych : OSU-76 (na podwoziu T-60) i SU-76 (na podwoziu T-70). Wobec tego,że podwozie czołgu lekkiego T-70 okazało się zbyt małe, poszerzono kadłub oraz rozbudowano podwozie, dodając szóste koło nośne. Jako uzbrojenie zastosowano nieco tylko zmodyfikowaną armatę 76,2 mm wz. 1942 (ZIS-3). Po przeprowadzonych testach do uzbrojenia Armii Czerwonej przyjęto w grudniu 1942 roku SU-76.





Pierwsze partie dział samobieżnych SU-76, w których wykorzystano typowe zespoły czołgu T-70, wówczas produkowanego już seryjnie, miały identyczne rozwiązanie układu przeniesienia mocy jak czołg (dwa silniki po dwóch stronach kadłuba z oddzielną skrzynią przekładniową). Rozwiązanie to było bardzo skomplikowane i kłopotliwe. Z tego powodu w warunkach bojowych pierwsze serie dział samobieżnych SU-76 bardzo często były unieruchomione już podczas przemarszów. Na skutek meldunków napływających z frontu, nakazano dokonanie niezbędnej modernizacji działa.

W wyniku zmian silniki ustawiono jeden za drugim i sprzężono wzdłużnie. Zastosowano także jedną skrzynię przekładniową oraz zrezygnowano ze szczątkowej osłony przedziału bojowego.


Głównym zadaniem dział było stałe towarzyszenie i wspieranie ogniem piechoty, kawalerii lub czołgów w ich szykach bojowych w drugim rzucie. Działa SU-76 posuwały się tuż za pierwszymi tyralierami, niszcząc gniazda karabinów maszynowych, stanowiska moździerzy, artylerii, schrony. Czasami nawet, gdy w ogniu walki zaszła taka konieczność SU-76 występowały w roli czołgu, co jednak zazwyczaj kończyło się dużymi stratami.


Ogółem podczas II wojny światowej wyprodukowano 12671 dział SU-76, i obok czołgu T-34 był to najbardziej masowo produkowany sowiecki wóz bojowy.


  Dane taktyczno-techniczne działa SU-76
» Załoga:
4 osoby
» Masa:
10 200 kg
» Wymiary:
długość 500 cm
szerokość 274 cm
wysokość 210 cm
prześwit 30 cm
» Pancerz:
kadłub: przód 26-35mm
boki i tył 10-16mm
nadbudówka: przód 35 mm
boki i tył 10-16mm.
» Napęd:
dwa silniki gaźnikowe,
4-suwowe 6-cylindrowe GAZ 202
o mocy 70 KM, chłodzone płynem
» Prędkość maksymalna:
45 km/h na drodze
10-25 km/h w terenie
» Pojemność zbiorników paliwa:
227 l
» Zasięg:
320 km na drodze
190 km w terenie
» Uzbrojenie:
1 działo 76,2 mm ZIS-3 wz.1942
2 KM 7,62 mm wz. 1941 lub wz. 1943
» Kąty ostrzału działa:
płaszczyzna pionowa - 2° + 15°
pozioma - 36°
» Amunicja:
60 nabojów do działa
1065 do PM
20 granatów ręcznych F-1
» Łączność:
radiostacja 9R
telefon wewnętrzny TPU-3F
oraz sygnalizacja świetlna
dowódca-mechanik-kierowca
» Instalacja elektryczna:
jednoprzewodowa 12V
» Pokonywane przeszkody:
wzniesienia: 28°
rowy o szerokości 200 cm
ściany o wysokości 60 cm
brody o głębokości 90 cm

Konflikty Zbrojne Numer 11 | Lipiec 2005                                                        poprzednia strona | spis treści | następna strona