|
Na podstawie: Nowa Technika Wojskowa 04/2005
|
Syria dostanie Igły
|
Pomimo zastrzeżeń ze strony Izraela i USA, Rosja zgodziła sie sprzedać Syrii niesprecyzowana liczbę pocisków rakietowych zestawów przeciwlotniczych 9K38 Igła z pociskami 9M39. Prezydent Władimir Putin zapewnił premiera Izraela Ariela Szarona, że Syryjczycy dostaną wersje przeznaczone do montowania na pojazdach. Umowa nie przewiduje bezpośrednich dostaw wersji przenośnej, która byłaby idealną bronią dla islamskich ugrupowań dokonujących zamachów przeciwko Izraelowi. Mimo tego Jerozolima jest niezadowolona, ponieważ Igłę zamontowaną na pojeździe z łatwościa można przemienić na przenośną. Decyzja naszych sąsiadów zdenerwowała Amerykanów, ponieważ na spotkaniu obu prezydentów w Bratysławie rozmawiano na temat podpisania układu o zaprzestaniu sprzedaży przenośnych systemów OPL.
|
|
Buława wystartuje w czerwcu
|
Zastępca dowódcy WMF Rosji, wiceadmirał Anatolij Smoljakow, odpowiedzialny za budownictwo okrętowe i eksploatacje uzbrojenia, poinformował o postępach prac nad nowa rakieta balistyczną Buława-30 dla okrętów podwodnych. Program ma bardzo wysoki priorytet. Próby państwowe Buławy-30, wchodzącej w skład kompleksu D-19M, mają sie rozpocząć na Morzu Białym na przełomie czerwca i lipca bierzącego roku. Nowe rakiety, napędzane silnikami na stały materiał pędny i wykorzystujące wiele technologii oraz rozwiązań konstrukcyjnych lądowych pocisków Torpl-M, będą stanowiły dwóch budowanych okrętów podwodnych proj. 955 Boriej oraz zmodernizowanej jednostki proj. 941M Dimitrij Donskoj. Właśnie ten ostatni okręt zostanie wykorzystany podczas prób.
|
|
90 rocznica lądowania Aliantów w Turcji
|
25.04.2005 wczesnym świtem odbyły się uroczystości związane z 90 rocznicą lądowania Aliantów na tureckim półwyspie Gallipoli. 25 kwietnia 1915 desant aliancki w sile blisko miliona żołnierzy wygrał z wojskami Tureckimi. W uroczystościach udział wzięli: następca brytyjskiego tronu książe Karol, premier Australii John Howard, premier Nowej Zelandii Helen Clark. Reprezentantem Turcji był premier Recep Tayyip Erdogan.
|
|
Rosyjskie wojska opuszczą Gruzję?
|
"Jeszcze prawdopodobnie w tym roku rosyjskie wojska rozpoczną wycofywanie się z Gruzji" - poinformował po rozmowie z szefową gruzińskiej dyplomacji rosyjski minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow. Ławrow powiedział, że osiągnięto wspólne stanowisko w tej sprawie i prawdopodobnie jeszcze w tym roku rozpocznie się likwidacja rosyjskich baz wojskowych. Rosjanie posiadają w Gruzji jeszcze dwie bazy wojskowe.
|
|
Uroczystości rocznicowe w Wietnamie
|
Dnia 30.04.2005 roku Wietnam obchodził 30. rocznicę zwycięstwa komunistów nad popieranym przez USA Wietnamem Południowym oraz zakończenia trwającej od 1965 do 1975 roku wojny domowej. Głównym miejscem uroczystości rocznicowych był Ho Szi Min, dawny Sajgon - na południu kraju, którego zdobycie 30 kwietnia 1975 roku przypieczetowało całkowite przejęcie władzy przez komunistów. Na dzień przed rocznicą premier Wietnamu Phan Van Khai wezwał wszystkie strony dawnego konfliktu, aby skończyły z przeszłością i patrzyły w przyszłość.
|
|
Model 395 - najnowszy amerykański BBSP
|
24 lutego w bazie USAF Nellis odbyła się próba zrzutu bomby ćwiczebnej o masie 227 kg z samolotu Proteus. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że maszyna ta ma zostać przebudowana na bojowy bezzałogowy statek powietrzny dalekiego zasięgu. Zadaniem tym zajmie się koncern Northrop Grumman.
Proteus powstał w zakładach Scaled Composites, pod kierunkiem Burta Rutana. Jest to samolot całkowicie kompozytowy, w układzie "kaczka". Rozpietość płata wynosi 23,65 m, a usterzenia przedniego 16,67 m. Całkowita długość to 17,17 m. Do napędu wykorzystano dwa silniki turbowentylatorowe Williams FJ44-2E, o ciągu po 10,2 kN. Prędkość maksymalna wynosi Ma=0,6.
Maksymalna masa startowa to 5875 kg. Pułap praktyczny Proteusa z ładunkiem 1000 kg to 16 764 m. Długotrwałość lotu z ładunkiem 1362 kg - 4h, a z 454 kg - 10h.
Bezzałogowiec, noszący wstępne oznaczenie Model 395, będzie przystosowany do wykonywania różnorodnych misji. Model 395 ma przenosić 408 kg wyposażenia w kadłubie oraz do 2950 kg wyposażenia i uzbrojenia na podwieszeniach zewnętrznych, działając w zespołach "myśliwy-zabójca" podczas ataków na cele naziemne. Kolejne loty próbne nowego amerykańskiego BBSP odbędą się jeszcze w bieżącym roku.
|
|
Lockheed Martin zmodernizuje tureckie F-16
|
Mimo wzrastającego napięcia w stosunkach amerykańsko-tureckich dnia 31 marca zaplanowano podpisanie kontraktu dotyczącego modernizacji 80 maszyn f-16 posiadanych przez Tureckie Siły Powietrzne. Jego wartość jest szacowana na 600 mln USD. Porozumienie ma dotyczyć samolotów wersji C/D Block 30/40. W ramach programu CCIP mają one otrzymać nowy radar AN/APG-68(V)9, nahełmowy układ wskazywania celów JHMCS, modułowy komputer misji, wyposażenie kabiny przystosowane do użycia gogli noktowizyjnych AN/AVS-9, nowy sprzęt walki radioelektronicznej oraz możliwość przenoszenia aż pięciu nowych typów kierowanego uzbrojenia rakietowego: Sidewinder-TVC, Python-5, Derby, Penguin oraz Spice. Amerykanie zapewnią także szkolenia pilotów i techników oraz dostarcza siedem symulatorów misji, nowe wersje oprogramowania awioniki i części zamienne.
Zwiększenie możliwości bojowych tureckich F-16 jest ważnym programem dla Ankary, która poszukuje maszyn zdolnych przeciwstawienia sie greckim F-16C/D Block 52. Według administracji USA modernizacja maszyn "nie będzie miała znaczącego wpływu na równowagę sił w regionie".
Do konca przyszłego roku ma nastąpić podpisanie kontraktu dotyczącego modernizacji kolejnych stu tureckich "szesnastek". W listopadzie 2004 r. Kongres USA zaaprobował prośbę Turcji o przeprowadzenie modernizacji posiadanych przez nią wszystkich samolotów F-16C/D - trzydzieści osiem Block 30, sto cztery Block 40 oraz siedemdziesiąt sześć Block 50. Koszt przedsięwzięcia szacuje sie na 3,9 mld USD.
|
|
Turcja wznawia przetarg na śmigłowce bojowe
|
Po ponad ośmiu latach od rozpoczęcia przetargu na dostawę śmigłowców bojowych i niemal roku od unieważnienia podjętej decyzji, rząd Turcji postanowił 10 lutego ogłosić rozpoczęcie nowego konkursu.
Przypomnijmy, że 21 lipca 2000 roku Ankara wybrała jako nową maszynę uderzeniową śmigłowiec Bell AH-1Z King Cobra. Początkowo planowano zakup 50 egzemplarzy AH-1Z za sumę ok. 1,5 mld USD. Planowano też uruchomienie produkcji licencyjnej kolejnych 95 śmigłowców, których montaż ostateczny odbywałby się w zakładach Tusas w Ankarze. Także część wyposażenia awionicznego dostarczana byłaby przez firmy tureckie. Całkowita wartość kontraktu szacowana była na ok. 4 mld USD. Niestety, po czterech latach negocjacji, w maju 2004 roku rozmowy zerwano. Jednym z powodów był brak porozumienia w sprawie co do transferu technologi związanych z komputerem misji oraz integracją wyposażenia awionicznego i elektronicznego - Pentagon nie zezwolił na zabudowę tureckich urządzeń w śmigłowcu. Tym razem brane pod wuwagę są maszyny: Boeing AH-64 Apache, Bell AH-1Z, Sikorsky S-70, Eurocopter Tiger, Agusta A129 Mangusta oraz Mil Mi-28. Bardzo prawdopodobne jest także zaproszenie firmy Denel z RPA, będącej producentem śmigłowca Rooivalk. Termin składania ofert upływa 10 czerwca.
|
|
|
|
|
|
T-54 i T-55 powędrują do Wietnamu
|
Składowane od ponad dwóch lat w garnizonie Parola czołgi typów T-54 i T-55 prawdopodobnie powędrują do Wietnamu. Sprzedaż tych czołgów Wietnamczykom jest uzasadniona tym, że Finalandii opłacałoby się oddać te czołgi za darmo, gdyż zezłomowanie ich zgodnie z normami Unii Europejskiej byłoby bardzo kosztowne. Natomiast również Wietnam byłby zadowolony z tej dostawy, gdyż te czołgi, niemajace praktycznie zastosowania na współczesnym polu walki, i tak wzmocnią pozycje militarną Wietnamu w regionie, ponieważ potencjalni przeciwnicy i tak dysponują gorszym sprzętem. Dodatkowo współpraca między oby dwomna krajami kwitnie. W latach '90 Finlandia wysłała do wietnamu dużą partię części zamiennych do MiG-21bis.
|
|
Odprawa kierowniczej kadry Wojska Polskiego.
|
Jak co roku w marcu przeprowadzono dwudniową odprawę, której celem była ocena dokonań roku poprzedniego i wyznaczenie ogólnych na najbliższą przyszłość. Omawiano sprawy organizacyjne, techniczne, socjalne i kadrowe. Chwalono się rozpoczętymi programi modernizacji technicznej, czyli Leopardami, Hummvee, Rosomakami, Spike'ami, samolotami transportowymi C-295M i M28 Bryza, a także zakończonyn transferem Kobbenów. Podkreślano stały wzrost nakładów na zakupy i remonty sprzętu (w 2005 pójdzie na ten cel 17% procent budżetu obronnego).
Ważną omawianą kwestią związaną z funkcjonowaniem armii jest obecność polskich żołnierzy poza granicami kraju. W Iraku nasz udział planuje się zakończyć na szóstej zmianie, czyli mniej więcej w połowie przyszłego roku. W zamian zobowiązaliśmy się wysłać do Afganistanu w 2007 r. kwaterę Wielonarodowego Korpusu Północ-Wschód jako dowództwo IX. zmiany PKW.
W Wojskach Lądowych, po okresie przejściowym, znów każda z dywizji bedzie miała w swoim składzie po trzy brygady, a to oznacza likwidację czterech z obecnie istniejących. Reorganizacja czeka lotnictwo tego rodzaju sił zbrojnych, a to za sprawą stopniowego wycofywania z eksploatacji śmigłowców Mi-24D i Mi-2. Zaowocuje to likwidacją 49. pśb w Pruszczu Gdańskim.
W siłach Powietrznych ważne będzie utworzenie dowództwa 3. Brygady Lotnictwa Transportowego we Wrocławiu i 14. eskadry lotnictwa transportowego w Powidzu. Ta druga będzie macierzystą jednostką Herkulesów, które pojawią się w przyszłym roku. Przyszły rok ponadto upłynie pod znakiem rozstania się z dowództwami Korpusu Obrony Powietrznej. Z pomniejszych zmian należy odnotować plany dyslokacji części dywizjonów rakietowych z zestawami Newa-SC, które z nieetatowych baz rakietowych trafią na lotniska wojskowe.
W Marynarce Wojennej najważniejsza zmianą jest prawie całkowita likwidacja garnizonu helskiego oraz znaczne ograniczenie stałej obecności jednostek pływających w porcie w Kołobrzegu.
Część ewentualnych zmian w strukturach, liczebności i wyposażeniu, dowódcy rodzajów wojsk uzalezniają częściowo od wyników prac uruchomionego w tym roku Strategicznego Przeglądu Obronnego. Niechęć do podawania szczegółów realizacji planu na kolejne lata wynika ponadto z ogólnego charakteru pewnych jego zapisów, zwłaszcza dotyczących lat 2007-2010.
|
|
Okręty podwodne typu Astute
|
11 marca 2005 r. Pierwszy Lord Admiralicji Alan West, położył stępkę pod trzecią jednostkę typu Astute - HMS Artful. Wraz z bliźniaczymi Astute i Ambush, stanowi pierwszą serię tak zwanych Batch 1, wielozadaniowych atomowych okrętów podwodnych, zamówionych w 1997 r. w BAE Systems Marine Ltd. za kwotę 3,5 mld funtów. Okręty buduje stocznia w Barrow-in-Furness. Prototyp ma osiągnąć gotowość operacyjną na poczatku 2009 r. Brytyjskie Ministerstwo Obrony zamierza także zamówić drugą serię, złożoną z trzech okretów, jednak do tej pory nie podpisało kontraktu. Nie jest wykluczone, że seria zostanie wydłużona do ośmiu jednostek, by wypełnić lukę po wycofaniu ostatnich jednostek Trafalgar, które zaplanowano na rok 2020.
|
|
Egipt zmodernizuje nowe 122 mm artyleryjskie pociski rakietowe
|
Egipskie zakłady SAkr opracowały i wprowadziły do produkcji rodzinę 122 mm niekierowanych artyleryjskich pocisków rakietowych. Jest wśród nich wersja o zasięgu zwiększonym do 45 km. Pociski mogą być wystrzeliwane nie tylko z produkowanych w Egipcie wyrzutni, ale również z innych wyrzutni tego kalibru, bedących klonami popuklarnych na całym swiecie sowieckich BM-21.Standartowymi oryginalnymi pociskami są 9M28 o maksymalnym zasięgu 10,8 km i 9M22U/9M22M o zasięgu 20km. Egipskie SAkr-10 i SAkr-45 mają paliwo o innym składzie i proste stateczniki. SAkr-10 jest produkowany wyłącznie z głowicą odłamkowo-burzącą, pozostałe mają głowice kastetowe. SAkr-10 ma zasieg maksymalny 11 km, a SAkr-18 20 km z głowicą odłamkowo-burzącą oraz 17 km z kastetową. Dalekonośny SAkr-36 osiąga odpowiednio 36 i 31 km, a najnowszy produkt, SAkr-45 45 i 42 km. Głowice kasetowe przenoszą pociski z kulmulacyjną głowicą przeciwpancerną, skuteczną nie tylko w niszczeniu pancerzy górnych pojazdów pancernych, ale również wysoce efektywną w zwalczaniu nieosłoniętej siły żywej. SAkr-18 i SAkr-45 mieszczą 72 podpociski, a SAkr-36 ma ich 98.
Nowe pociski o zwiększonej donośności do BM-21 oferuje ostatnio wielu producentów, ale SAkr twierdzi, że tylko on ofruje pociski o zasięgu do 45 km. Firma ma w swym katalogu również wyrzutnie: od przenosnych jednorurowych, po 30-prowadnicowe, montowane na samochodach.
|
|
Oblot F-15K
|
3 marca w zakładach Boeinga w St. Louis oblatano pierwszy samolot F-15K, przeznaczony dla Hankook Kong Goon (HKG, Sił Powietrznych Korei Południowej). Załogę stanowił Joe Felock oraz operator uzbrojenia Rick Junkin. W locie osiągnięto prędkość Ma=2 i sprawdzono działanie instalacji podstawowych i rezerwowych oraz przeprowadzono próbę wyłączenia i włączenia silników.
F-15K posiada nowy komputer pokładowy, zastępujący dotychczas stosowane: komputer główny i jednostki sterujące prezentacją danych. W kabinie zamontowane są wielofunkcyjne wskaźniki ciekłokrystaliczne. Struktura płatowca F-15K została wzmocniona. Wyposażenie stanowi stacja radiolokacyjna AN/APG-63(V)1 z możliwością modernizacji do standartu z anteną ze skanowaniem elektronicznym, nahełmowy układ wskazywania celów JHMCS i system uzbrojenia pozwalający na przenoszenie bomb JDAM, pocisków powietrze-woda, powietrze-ziemia AGM-84D Harpoon Block II i AGM-84E SLAM-ER, a także powietrze-powietrze AIM 120C AMRAAM i AIM-9X Sidewinder, zmodernizowany układ zakłóceń aktywnych AN/ALQ-135M oraz urządzenie ostrzegajace o opromieniowaniu AN/ALR-56C(V)1.
HKG otrzymają razem z samolotami także pięć zasobników AN/AWW-13 z łączami do przesyłania danych korygujących lot pocisków SLAM-ER - Korea Płd. jest pierwszym zagranicznym odbiorcą tego zasobnika. Odpalenia SLAM-ERa z pokładu F-15K zaplanowano na początku przyszłego roku. F-15K może przenosić do pięciu SLAM-ERów i zasobnik AM/AFWW-13.
F-15K bedą także przenosić zasobniki celowniczo-nawigacyjne LANTIRN.
Po trzech katastrofach koreańskich F-16 wyposażonych w silniki Pratt&Whitney F100-PW-220, dowództwo HKG postanowiło wybrać jako napęd F-15K silniki General Electric F100-GE-129, które bedą częściowo produkowane w Korei na licencji.
Amerykanie dostarczą Koreańczykom 48 maszyn wraz z uzbrojeniem. Dostawy F-15K rozpoczną się w bieżącym roku i potrwają do sierpnia 2008 r. Wartość kontraktu wynosi 4,46 mld USD.
|
|
Nowe silniki dla indyjskich MiG-27
|
Rosjanie oferują Indiom modernizację samolotów szturmowych MiG-27M, polegającą na montażu w nich silników AL-31F serii 30S. Zakład Salut w Moskwie przygotował demonstrator takiej modernizacji. Generalny dyrektor RSK MiG, Aleksiej Fiodorow, uważa podpisanie kontraktu za "bardziej prawdopodobne", gdyż jest to zmiana, która znacząco poprawia własności samolotu. Silnik jest nieporównalnie nowocześniejszy od obecnego R29B-300 oraz - co niemniej ważne - jest produkowany w Indiach na licencji dla Su-30MKI. Rosjanie propobnują też utylizację zdjętych silników R29B-300 i wykorzystanie ich jako naziemnych stacji energetycznych o mocy 20 MW.
|
|
|