Izraelskie ministerstwo obrony podpisało z Elbitem kontrakt na dostawę kołowych haubic samobieżnych ATMOS. Zastąpią one w służbie stopniowo wycofywane haubice M109 Doher, będące lokalnym wariantem M109A5.

Wart 125 milionów dolarów kontrakt przewiduję dostawę czterdziestu ATMOS-ów. Rozpisana na dwanaście lat realizacja umowy przewiduje także dostarczenie symulatorów szkoleniowych i wsparcie techniczne. Aby zapewnić finansowanie programu z amerykańskiej pomocy wojskowej, blisko połowa prac będzie realizowana przez spółki zależne Elbitu zlokalizowane w USA.

Wiadomo, że ATMOS-y przeznaczone dla Cahalu będą się różnić od wersji oferowanych klientom zagranicznym. Izraelskie ministerstwo obrony zdecydowało się na lufę długości 52 kalibrów i zażądało pełnej automatyzacji systemu. Nie wiadomo jeszcze, jakie podwozie zostanie wykorzystane. Elbit oferuje swoje strzelające ciężarówki na podwoziu w układzie 6×6 lub 8×8.

W większej liczbie ATMOS-a wprowadziły na uzbrojenie do tej pory jedynie Kamerun i Tajlandia. Oba państwa kupiły po osiemnaście sztuk. Rozwiązania z ATMOS-a wykorzystano także w polskiej haubicy samobieżnej Kryl.

Zobacz też: Filipiny wybierają izraelskie haubice

(armyrecognition.com, breakingdefense.com)

Rowielip, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported