W pierwszych dniach marca firma Kaman ogłosiła zamiar udoskonalania dwuwirnikowego śmigłowca K-MAX. Nowa wersja maszyny trafić ma do produkcji w 2020 roku. Będzie też dostępna w postaci pakietów modernizacyjnych.
Wiropłat, który wedle niektórych jest jednym z wyznaczników nowoczesności lotnictwa US Marine Corps, ma w dalszym ciągu służyć odbiorcom zarówno cywilnym, jak i wojskowym, jako maszyna opcjonalnie załogowa, bezzałogowa zdalnie sterowana lub bezzałogowa o dużej autonomiczności.
– Niezależnie od tego, czy chodzi o nocne gaszenie pożarów z powietrza, zaopatrywanie żołnierzy w trudno dostępnym terenie czy dowóz newralgicznych dostaw w ramach misji humanitarnych, bezzałogowy K-MAX nowej generacji będzie wciąż demonstrował swój niedościgniony poziom gotowości i wydajności – mówi Roger Wassmuth, odpowiedzialny w Kamanie za rozwój bezpilotowców.
Równolegle na stronie internetowej producenta pojawiła się informacja o planach opracowania dla K-MAX-a całkowicie kompozytowych łopat wirników, które w porównaniu do obecnych mają charakteryzować się lepszą aerodynamiką, większa żywotnością i wydłużonymi okresami międzyprzeglądowymi.
Z kolei według specjalnego numeru miesięcznika „Combat Aircraft”, poświęconego lotnictwu US Navy i US Marine Corps, K-MAX miałby w przyszłości otrzymać podwieszane dodatkowe zbiorniki paliwa, czujniki elektrooptyczne o wysokiej rozdzielczości i szerokopasmowy system łączności satelitarnej.
Pierwsze testy bezzałogowca przeprowadzono w Afganistanie jesienią 2011 roku, a w 2016 roku trafił on do bazy MCAS Yuma w Arizonie. Wedle danych z ubiegłego roku dwie maszyny tego typu przypisane były – pod oznaczeniem CQ-24A K-MAX – do eskadry testowej VMX-1 „Argonauts”.
Jak podaje Kaman, podczas trzydziestu trzech miesięcy regularnej służby w piechocie morskiej K-MAX-y przetransportowały 680 ton ładunków. Tym samym, poruszając się zwykle w nocy, zastąpiły 900 pojazdów w konwojach i zredukowały sumaryczny czas narażania żołnierzy na skutki ostrzału przez przeciwnika i detonacji improwizowanych ładunków wybuchowych o 460 tysięcy godzin.
Zobacz też: Firma z Utah przetestuje mały załogowy quadrocopter
(kaman.com, „US Navy & Marine Corps Air Power Yearbook 2018”)