Od pewnego czasu Węgry intensywnie modernizują siły zbrojne. Zakupiły już samoloty transportowe, śmigłowce H145M i H225M oraz zleciły remonty Mi-24 i zmodernizowały Gripeny. Najnowszą informacją jest zamówienie produkowanego przez Saaba mobilnego zaplecza serwisowego dla samolotów. Dostawa powinna zostać zrealizowana w 2019 roku.

Mobilne zaplecze serwisowe samolotów (Deployable Aircraft Maintenance Facility, DAM) jest najnowszą propozycją szwedzkiej spółki. Węgry będą pierwszym użytkownikiem systemu. Podobne rozwiązania starszej generacji były już jednak wykorzystywane przez szwedzkie i włoskie siły zbrojne.

DAM obejmuje składany z segmentów hangar i zaplecze techniczne umieszczone w kontenerach. Do dyspozycji zamawiającego są umieszczone w standardowych kontenerach: warsztat oprzyrządowania pilotów, szatnia, magazyn materiałów niebezpiecznych, zbrojownia, magazyn części zamiennych, warsztat foteli wyrzucanych, warsztat kół i hamulców lotniczych oraz pokój wsparcia misji. Całość stanowi odpowiednik stałej infrastruktury lotniskowej, ale kosztuje znacznie mniej.

DAM ma budowę modułową, a jego wyposażenie może być skromniejsze lub bogatsze w zależności od potrzeb zamawiającego. Nie wiadomo, jaką konfigurację zamówili Węgrzy. System zapewnia wieloaspektową – chociaż ograniczoną przez same rozmiary konstrukcji – ochronę przed wykryciem przez systemy noktowizyjne, głowice naprowadzające na podczerwień, radary i obserwację optyczną.

W hangarze można prowadzić obsługę techniczną dwóch myśliwców równocześnie. Jeśli hangar jest wykorzystywany tylko jako schronienie dla samolotów, wejdą do niego cztery maszyny. DAM może być wykorzystywany również jako hangar dla śmigłowców i pojazdów lądowych lub na przykład jako schronienie dla ludności w przypadku klęsk żywiołowych.

Węgry są użytkownikiem czternastu Gripenów leasingowanych od Szwecji. DAM znacznie zwiększy elastyczność węgierskiego lotnictwa i zmniejszy jego uzależnienie od głównych baz lotniczych. Budowa całego stanowiska zajmuje mniej niż czterdzieści osiem godzin i umożliwia długotrwałe wspieranie operacji lotniczych niezależnie od strefy klimatycznej. Do budowy DAM nie potrzeba żadnych maszyn budowlanych.

Zobacz też: Węgrom brakuje rezerwistów

(informacja prasowa)

Saab
Saab