Według południowokoreańskich mediów koncern Korea Aerospace Industries już w przyszłym miesiącu zorganizuje roll-out śmigłowca bojowego LAH (light armed helicopter). Próby statyczne napędu zaplanowano na marzec 2019 roku, a oblot – na maj.

KAI LAH jest rozwinięciem konstrukcji Eurocoptera EC155, który z kolei jest pochodną dobrze znanego śmigłowca AS356 Dauphin. Ma rozwijać prędkość maksymalną 324 kilometrów na godzinę i mieć zasięg 905 kilometrów. Jego uzbrojenie stanowić będą produkty lokalnego przemysłu zbrojeniowego, ale nie podjęto jeszcze decyzji, czy nastąpi integracja z pociskami przeciwpancernymi Hanwha Chungum.

Prace nad LAH-em trwają od 2015 roku i są prowadzone we współpracy z Airbusem. Przebiegają gładko, ponieważ zasadnicze elementy, w tym silniki Safran Arriel 2 i przekładnie, nie będą wymieniane, ale jedynie modernizowane. Pierwszy LAH powinien trafić do służby liniowej w 2022 roku.

LAH ma zastąpić starzejące się śmigłowce lotnictwa wojsk lądowych: MD530 i AH-1S. Jeśli Seul zdecyduje się na wymianę w stosunku 1:1, będzie to oznaczać dla KAI zamówienie na mniej więcej 300 egzemplarzy, ale bardziej prawdopodobna liczba to około 200, gdyż wiele zadań Cobr przejmą AH-64E. Airbus jednak szacuje, że wraz z zamówieniami eksportowymi produkcja może sięgnąć aż 900 sztuk.

KAI równolegle rozwija też wersję cywilną, oznaczoną LCH (light civilian helicopter).

Zobacz też: Południowokoreańska jednostka robotów i dronów

(koreaherald.com, aviationweek.com)

KAI