Korporacja Alion Science and Technology postanowiła zaskarżyć do kanadyjskiego sądu federalnego wynik przetargu na fregaty dla tamtejszej marynarki wojennej. Wstępnie jako zwycięzcę wskazano typ 26 oferowany przez BAE Systems i Lockheeda Martina.
Alion, który proponował Kanadzie fregaty holenderskiego typu De Zeven Provinciën (na zdjęciu), stoi na stanowisku, że brytyjska konstrukcja nie spełnia kluczowych wymogów stawianych przez Royal Canadian Navy. Przede wszystkim fregaty typu 26 mają być zbyt wolne – a jako niezdolne do rozwinięcia wymaganej prędkości maksymalnej powinny być odrzucone przez urząd do spraw przetargów.
Kolejnym zarzutem wobec typu 26 jest niedojrzałość konstrukcji. Kiedy rozpisywano przetarg (jeszcze za rządów konserwatystów), położono duży nacisk na to, aby projekt fregaty był już sprawdzony w praktyce i wolny od problemów wieku dziecięcego. W ciągu kolejnych dwóch lat wprowadzono jednak blisko dziewięćdziesiąt zmian do warunków przetargu, co spowodowało rozmycie tego kluczowego niegdyś warunku. Konkurencyjna oferta hiszpańskiej Navantii również oparta była na dojrzałym projekcie – fregatach rakietowych typu Álvaro de Bazán.
Przedstawiciele Aliona wnioskują o anulowanie decyzji korzystnej dla BAE Systems i Lockheeda oraz o zablokowanie wszelkich negocjacji rządu federalnego z tym konsorcjum. Wniosek taki może oznaczać znaczne opóźnienie w wartym około 60 miliardów dolarów programie Canadian Surface Combatant.
Zobacz też: Dassault nie zaoferuje Kanadzie Rafale’a
(cbc.ca)