W ostatnim czasie brytyjskie samoloty F-35B Lightning II po raz pierwszy wykonały pionowe lądowanie w bazie RAF Marham. Do takich operacji w bazie budowane są specjalne Platformy Pionowego Lądowania (Vertical Landing Pad, widoczna pod samolotem na zdjęciu). Każda platforma pionowego lądowania jest kwadratem o boku długości 67 metrów i umieszczonym w nim również kwadratowym centralnym polem lądowania o boku 30,5 metra.

Platformy są budowane przez konsorcjum przedsiębiorstw Galliford Try i Lagan Construction. Budowa każdego stanowiska stanowi wyzwanie inżynieryjne. Ponieważ zwykły beton jest zbyt mało odporny na wysoką temperaturę z dysz silników F-35B, firmy budowlane muszą sprowadzać specjalne domieszki do betonu z Niemiec. W przeciwnym wypadku pokruszony od wysokich temperatur beton mógłby uszkodzić lądujące samoloty. Stanowiska w Marham są pierwszymi budowanymi poza Stanami Zjednoczonymi i wymagały szczegółowych testów wytrzymałościowych.

Pierwsze cztery F-35B przybyły do Marham na początku czerwca. Przeprowadzenie pionowego lądowania jest jednym z wymogów osiągnięcia wstępnej gotowości operacyjnej przez 617. Eskadrę, co planowane jest jeszcze na ten rok. W dalszej kolejności zostaną przeprowadzone próby na lotniskowcu, a wstępna gotowość do prowadzenia operacji z morza planowana jest na 2020 rok.

Zobacz też: Międzynarodowy arbitraż w sprawie tureckich F-35?

(adsadvance.co.uk)

Sgt Nik Howe / Ministry of Defence / Crown copyright 2018