Z powodu niemieckiego przetargu na ciężkie śmigłowce transportowe Boeing poprosił RAF o udostępnienie na czas salonu lotniczego ILA jednego śmigłowca CH-47 Chinook do celu prezentacji w locie. Ponieważ równocześnie w tym roku przypada setna rocznica utworzenia RAF-u, Brytyjczycy wykorzystali pobyt śmigłowca w Niemczech do odwiedzenia byłych brytyjskich baz w tym państwie.

Śmigłowiec wystartował z bazy Odiham, a pierwszym przystankiem było Geilenkirchen, które kiedyś było bazą RAF-u, a dziś jest głównym miejscem stacjonowania AWACS-ów należących do NATO. Drugim punktem trasy było Wildenrath, jednak to lotnisko zostało już zamienione na kolejowe centrum testowe Siemensa, więc piloci wykonali tylko niski przelot. Następne były Brüggen i Laarbruch – to drugie przez wiele lat było domem jednostki Chinooków, w tym również tego konkretnego egzemplarza. Ostatnim przystankiem była baza Gütersloh, ale tam również wykonano jedynie przelot, przypominając lokalnej społeczności o dawnych czasach.

Różne jednostki Chinooków RAF-u stacjonowały w niemieckich bazach w latach 1981–1997.

CH-47 wykonujący lot należy do 27. Eskadry, a ta również ma szczególny związek z Niemcami. Kiedy siedemdziesiąt lat temu Związek Radziecki zablokował dostęp do zachodnich sektorów Berlina i państwa zachodnie uruchomiły most powietrzny, 27. Eskadra latająca wtedy na Dakotach miała istotny wkład w brytyjską część mostu.

Zobacz też: Przyszłość śmigłowców w Wielkiej Brytanii

(helis.com)

Maciej Hypś, Konflikty.pl