Niemcy i Norwegia serdecznie powitają Holandię w swoim gronie, jeśli ta zdecyduje się na dołączenie do wspólnego programu budowy i zakupu nowych okrętów podwodnych. Opracowywanie projektu okrętu typu 212CD zbliża się do końca.
W ostatnich tygodniach toczyły się liczne dyskusje w gronie niemieckich i holenderskich przedstawicieli przemysłu zbrojeniowego na temat nieuchronnych ich zdaniem przetasowań, do jakich może dojść w dużych programach budowy okrętów. Współpraca nie miałaby się ograniczać jedynie do okrętów podwodnych typu 212CD projektowanych w trapionej problemami stoczni TKMS. Po zawiązaniu kooperacji Holendrzy mogliby zyskać także udziały i głos w sprawie fregat MKS 180. Już w zeszłym miesiącu pojawiały się informacje, że być może ich produkcją zajmie się holenderski Damen.
Rzecznik holenderskiego ministerstwa obrony Peter Valstar powiedział jedynie, że przedstawiciele obu państw omawiali różne potencjalne możliwości kooperacji w dziedzinie obronności. Jeśli chodzi konkretnie o okręty podwodne, Holandia już jasno określiła, że potrzebuje nowych jednostek, a teraz znajduje się w fazie badawczej. Ostateczny wybór produktu i producenta jest kwestią przyszłości – dodał rzecznik ministerstwa.
Norwegia od początku opowiadała się za utrzymaniem otwartych drzwi dla wszystkich chętnych. Swego czasu mówiło się również o udziale Polski w tym programie. Im więcej uczestników i zamówionych okrętów, tym niższa będzie cena każdego egzemplarza. Na razie Norwegia jest zdecydowana zamówić cztery okręty, a Niemcy – dwa.
Rzeczniczka norweskiego ministerstwa obrony Ann Kristin Salbuvik poinformowała, że Holandia będzie przywitana z radością, i dodała, że trwają także rozmowy z kilkoma innymi potencjalnymi zamawiającymi. Ostrzegła jednak, że jeśli chętni chcą mieć cokolwiek do powiedzenia w kwestii konstrukcji nowego okrętu, muszą się decydować szybko, ponieważ projektowanie zostanie za chwile ukończone, a w czerwcu producent ma przedstawić ofertę cenową. Po tym terminie wprowadzanie zmian będzie kosztowne i zakłóci harmonogram dostaw okrętów do Niemiec i Norwegii.
Zobacz też: Co nowego w podwodnym świecie?
(defensenews.com)