W kwietniu Pentagon zorganizuje niezależne testy samolotu wielozadaniowego F-35A Lightning II w misjach rozpoznawczych i wsparcia bezpośredniego. Próby odbędą się w bazie Edwards i na poligonie Point Mugu Sea Range. Trzy lata temu Pentagon był przeciwny takim próbom.

Stojący na czele programu F-35 wiceadmirał Mat Winter powiedział, że nie jest pewien, czy już w trakcie tych testów odbędzie się długo wyczekiwane bezpośrednie porównanie F-35 z A-10, ale podkreślił, że ten moment niedługo nadejdzie. Przed ujawnieniem druga faza testów musi zostać zaakceptowana jeszcze przez Roberta Behlera – dyrektora Departamentu Obrony do spraw testów operacyjnych i ewaluacji.

– Nie poznałem jeszcze pełnego zakresu drugiego etapu prób, więc nie mogę tego z całą pewnością potwierdzić. Ale to się stanie, albo już w czasie drugiego etapu, albo na koniec w czasie wstępnych testów operacyjnych – powiedział wiceadmirał Winter.

Zapis o konieczności przeprowadzenia bezpośredniego porównania obu samolotów znalazł się już w ustawie obronnej w roku budżetowym 2017. Porównanie będzie obejmować użycie samolotów w misjach wsparcia bezpośredniego i ratownictwa bojowego oraz w roli wysuniętego punktu naprowadzania. Przeforsowali je zwolennicy A-10, utrzymujący, że F-35 nie będzie w stanie w pełni wypełnić luki po A-10, który został zaprojektowany specjalnie do wykonywania tego rodzaju misji. Natomiast zwolennicy F-35 twierdzą, że te same misje zostaną zrealizowane równie skutecznie, tylko w inny sposób.

– Tak jak każdy samolot czwartej generacji, A-10 prawdopodobnie nie przetrwałby pierwszej misji na teatrze operacyjnym ze współczesną obroną przeciwlotniczą – mówi były pilot F-16 i analityk wojskowy John Venable.

Chociaż pojedynek F-35 z A-10 jest wyczekiwany od dawna, dzisiaj nie budzi już tak wielkich emocji jak wcześniej. Pentagon chciał wycofać wszystkie A-10, ale został powstrzymany przez polityków. Teraz Departament Obrony nie zamierza już wycofywać starszych samolotów, a być może nawet wymieni im skrzydła, więc pozycja Warthogów jest znacznie bezpieczniejsza.

(defensenews.com)

TSGT Lee Schading, USAF