Spółka Saab poinformowała, że 18 października JAS 39E Gripen po raz pierwszy przekroczył prędkość dźwięku. Lot był wykonywany nad Bałtykiem. Przekroczenie bariery dźwięku było poprzedzone dwudziestoma godzinami lotów testowych, które zrealizowano od oblotu myśliwca 15 czerwca 2017 roku.
Przekroczenie bariery dźwięku było elementem realizowanego programu prób w locie. Celem było zebranie niezbędnych danych o zachowaniu samolotu w czasie dłuższego lotu naddźwiękowego. Prędkość naddźwiękowa była utrzymywana przez kilkanaście minut, w czasie których samolot wykonywał zaplanowane manewry. Według producenta próba potwierdziła, jak udaną kombinacją jest konstrukcja samolotu połączona z potężnym silnikiem.
– Jako pilot Gripena jestem przyzwyczajony do dużych prędkości, ale przekraczanie bariery dźwięku po raz pierwszy na nowym samolocie ciągle sprawia radość – mówił pilot doświadczalny Saaba Marcus Wandt. – Ważne jest, aby samolot był stabilny przy prędkościach okołodźwiękowych, a ten właśnie taki jest, lot był bardzo gładki.
Zobacz też: Gripen kandydatem na samolot „agresorów”
(informacja prasowa Saaba)