Brazylia, Chile, Kolumbia i Ekwador podpisały list intencyjny w sprawie nawiązania kooperacji przy użytkowaniu samolotów wielozadaniowych A-29 Super Tucano. Maszyny te są wykorzystywane jako samoloty przechwytujące, rozpoznawcze i szturmowe.
Współpraca rozpocznie się w drugiej połowie bieżącego roku od wymiany doświadczeń między siłami powietrznymi Brazylii i Chile. Szczegóły współpracy nie zostały jeszcze podane do wiadomości publicznej, ale ma ona obejmować aspekty operacyjne, techniczne i logistyczne. W forum wymiany doświadczeń wezmą udział przedstawiciele ze wszystkich eskadr używających Super Tucano w tych czterech państwach.
– Doświadczenia posiadane przez użytkowników A-29 mogą być wymieniane na cyklicznych konferencjach, jak również przez program wymiany. Może to pozwolić na obniżenie kosztów operacyjnych i utrzymania samolotów – powiedział brazylijski pułkownik Marco Antônio Telles Ramos.
Idea wymiany doświadczeń między użytkownikami Super Tucano wyszła z inicjatywy Chile, które w podobny sposób od lat i z dobrym rezultatem współpracuje z użytkownikami samolotów wielozadaniowych F-16. Spotkanie inauguracyjne, na którym podpisano porozumienie o współpracy, odbyło się 20 marca przy okazji obchodów osiemdziesiątej siódmej rocznicy powstania chilijskich sił powietrznych.
Brazylia, która jest producentem tych samolotów, posiada około dziewięćdziesięciu A-29. Kolumbia w 2005 roku zakupiła dwadzieścia cztery maszyny. Chile w latach 2009–2010 pozyskało dwanaście samolotów, a Ekwador – osiemnaście. Są one wykorzystywane głównie do szkolenia pilotów i patrolowania obszaru Amazonii, zwłaszcza pod kątem przechwytywania samolotów przemytników.
(dialogo-americas.com)