W tym tygodniu swój pierwszy lot wykonał drugi prototyp samolotu oferowanego przez konsorcjum Boeing/Saab w programie T-X. Lot trwał godzinę i przebiegł bez zakłóceń. Producenci utrzymują, że dwa zbudowane samoloty nie są prototypami, ale pierwszymi maszynami seryjnymi.
– Samolot zachowywał się dokładnie tak jak pierwszy i jak symulator, spełnił wszystkie oczekiwania – powiedział pilot oblatywacz Matt Giese.
Poza oblotem drugiego samolotu dyrektor wykonawczy Saaba Håkan Buskhe zapowiedział, że koniec prób w locie zaplanowany jest na koniec czerwca. Ponadto dodał, że w przetargu może wziąć udział więcej konstrukcji niż dotychczas ujawniono. Powiedział, że wie o istnieniu zupełnie nowych projektów, które do tej pory nie zostały ujawnione.
Saab zainwestował dużo pieniędzy w nowy samolot treningowy, ale Buskhe jest przekonany, że jest to uzasadnione ryzyko. – Kontrakt opiewa na 351 samolotów, a później pewnie na kolejne 350, a trzeba pamiętać o rynkach światowych. To będzie miało na nas wielki wpływ w najbliższych latach – powiedział przedstawiciel Saaba.
(flightglobal.com)