Na zorganizowanej przez stowarzyszenie Navy League konferencji Sea-Air-Space 2017, odbywającej się w dniach 3–5 kwietnia w National Harbor w stanie Maryland, pełniący obowiązki sekretarza marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych Sean Stackley nawoływał do większej odpowiedzialności i ostrożności kadry w posługiwaniu się delikatnymi informacjami o charakterze strategicznym.

Według szacunków Stackleya w ciągu ostatnich miesięcy oficjele US Navy różnego szczebla puścili w obieg publiczny więcej informacji, niż powinni. W desperackiej walce o to, aby ewentualny kolejny rok cięć budżetowych i bezwładu decyzyjnego w Kongresie nie okaleczył marynarki, ujawnione zostało zbyt wiele cennych danych na temat stopnia gotowości bojowej jej jednostek i ich spodziewanych przyszłych możliwości.

W rozmowie z dziennikarzem Breaking Defense sekretarz wyjaśnia, iż bynajmniej nie oskarża nikogo o publiczne szafowanie ściśle tajnymi danymi. Podkreśla natomiast, że nawet informacje jawne, gdy są rozpowszechniane zbyt szeroko i lekkomyślnie, mogą ułatwiać nieprzyjacielowi znalezienie czułych punktów amerykańskiej marynarki i pozwalać na osiągnięcie przewagi nad Stanami Zjednoczonymi innym mocarstwom, takim jak Chiny.

Przesłanie sekretarza zdaje się kontynuacją linii polityki zawartej w piśmie z 1 marca, które skierował do całego podległego mu personelu szef operacji morskich US Navy, admirał John Richardson. Jak napisał: „Nasza marynarka musi być bardziej konkurencyjna. Nasi przeciwnicy poruszają się szybko, a nasz margines zwycięstwa się kurczy”. Należy więc unikać gadulstwa i autopromocji na imprezach marketingowych.

Argumenty obu przedstawicieli marynarki wydają się w gruncie rzeczy słuszne. Z drugiej strony jednak cywilna kontrola nad niesfornymi czasem poczynaniami sił zbrojnych jest jednym z filarów demokracji. Zbyt skąpa polityka informacyjna może natomiast tworzyć sprzyjające warunki do powstawania rażących nadużyć, opóźnień, niegospodarności czy zamiatania problemów pod dywan.

(breakingdefense.com; na zdj. centrum kontroli lotów (CATCC) na lotniskowcu USS George Washington)

US Navy / Photographers Mate Airman Jessica Davis