Japońskie Morskie Siły Samoobrony (JMSDF) odebrały siódmy konwencjonalny okręt podwodny typu Sōryū. Uroczystość przekazania Jinryū (SS 507) odbyła się w stoczni w Kobe należącym do prefektury Hyogo na południu Japonii. Udziałem w ceremonii zaszczycili zebranych między innymi dowódca japońskiej floty admirał Tomohisa Takei, minister obrony Japonii Kenji Wakamiya, szef sztabu JMSDF Tomohisa Takei. Obecni byli również przedstawiciele producenta okrętu, Mitsubishi Heavy Industries, w tym wiceprezes Hisakazu Mizutani.

Okręty typu Sōryū rozwijają prędkość dwudziestu węzłów. Napęd opiera się klasycznym rozwiązaniu niezależnym od powietrza i wykorzystujący silnik Stirlinga. Najnowsze cztery okręty napędzane będą jednak akumulatorami litowo-jonowymi. Mają długość 81 metrów, zaś szerokość 9,1 metra. Wyporność w zanurzeniu to 4100 ton. Na okręcie służy sześćdziesięciu pięciu oficerów i marynarzy. Okręty typu Sōryū oprócz pierwszego otrzymały zmodyfikowany sonar ZQQ-7B. Jinryū zaś dodatkowo został wyposażony w zmodernizowane urządzenie do nawigacji satelitarnej.

Do służby ma trafić co najmniej jedenaście okrętów tego typu. Stępkę pod Jinryū położono 14 lutego 2012 roku, zaś do wodowanie odbyło się w październiku 2014 roku. Następnie stocznia producenta wykonywała ostateczne prace wykończeniowe. Pierwsze cztery okręty tego typu – Sōryū, Unryū, Hakuryū, Kenryū – bazują w Kure, zaś pozostałe dwa – Zuiryū i Kokuryū – w Yokosuce.

Okręty typu Sōryū oferowane są również Australijczykom, którzy w rozpisanym przetargu zamierzają zamówić dwanaście okrętów podwodnych. Japończycy do rywalizacji przystąpili z Niemcami oferującymi U214 i Francuzami z konwencjonalną wersją Barracudy. Celem jest zastąpienie używanych przez australijską marynarkę wojenną Collinsów.

(mhi-global.com; navyrecognition.com; fot.Hunini, via Wikimedia Commons, na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International)