Northrop Grumman planuje na ostatnie miesiące tego roku pierwsze próby tankowania w powietrzu swojego nowego samolotu wczesnego ostrzegania i kontroli: E-2D Advanced Hawkeye. Docelowo możliwość pobierania paliwa w locie mają otrzymać wszystkie amerykańskie E-2D.
Samolot numer AA1, pierwszy wyprodukowany E-2D, w grudniu ubiegłego roku trafił z eskadry doświadczalnej VX-20 w Patuxent River do zakładów Northropa Grummana St Augustine w stanie Floryda. E-2D budowane w przyszłości będą od razu wyposażane w instalację do tankowania w locie. Maszyny już dostarczone będą sukcesywnie odsyłane do producenta w celu modyfikacji.
US Navy chce posiadać w sumie siedemdziesiąt pięć E-2D. Do tej pory dostarczono dwadzieścia dwa egzemplarze, z czego sześć w ubiegłym roku. Kolejne pięć ma trafić do marynarki w roku bieżącym. Wstępna gotowość operacyjna zmodyfikowanych E-2D ma nadejść w roku 2020.
(flightglobal.com; fot. Northrop Grumman)