US Navy ogłosiła, że V-22 Osprey został wybrany na samolot zaopatrzeniowy dla lotniskowców (carrier on-board delivery, COD). Zastąpią one w tej roli wysłużone Grummany C-2 Greyhound.
Głównym zadaniem samolotów jest zapewnienie dowódcy komponentu morskiego rozwiązania logistycznego o dużym zasięgu i krótkim czasie realizacji do transportu ludzi, poczty i kluczowych ładunków, z wysuniętych baz na okręty. Wykorzystywane w tej roli Ospreye będą nosiły oznaczenie CMV-22B, a US Navy planuje zakupić około 45 sztuk tych maszyn. Dostawy mają rozpocząć się w 2020 roku.
W porównaniu z C-2, CMV-22 dysponuje między innymi większym zasięgiem i lepszą radiostacją. Ponadto marynarka planuje dodatkowo wydłużyć zasięg samolotu z 1380 do 1850 kilometrów. Po wprowadzeniu do służby na lotniskowcach myśliwców F-35, priorytetowym zadaniem CMV-22 będzie transport silników Pratt & Whitney F135.
(naval-technology.com, fot. Maciej Hypś, konflikty.pl)