Piętnaście lat temu w Rosji utworzono agencję eksportu uzbrojenia Rosobroneksport. Przez ten czas wyeksportowała ona towary militarnego i podwójnego zastosowania do stu szesnastu państw świata za kwotę 115 miliardów dolarów.

W 2000 roku jej głównymi, niemal jedynymi (biorąc pod uwagę wartość kontraktów), klientami były Chiny i Indie. Obecnie Rosobroneksport współpracuje z siedemdziesięcioma państwami i rocznie eksportuje uzbrojenie za trzynaście miliardów dolarów. Daje to Rosji drugie miejsce na świecie po Stanach Zjednoczonych, które eksportują uzbrojenie za siedemnaście miliardów dolarów rocznie. Dzięki temu USA mają 29%, a Rosja 27% udziału w światowym rynku handlu bronią.

41% rosyjskiego eksportu broni pod względem wartości stanową samoloty i śmigłowce, 27% – wyposażenie wojsk lądowych, 15% – systemy obrony przeciwlotniczej, tyle samo – okręty wojenne.

Jeśli chodzi o kierunki eksportowe, to 42% rosyjskiego uzbrojenia trafia w region Azji i Pacyfiku, 36% na Bliski Wschód i do Afryki Północnej, a po 9% do Ameryki Południowej i do Wspólnoty Niepodległych Państw. Pięciu największych odbiorców rosyjskiej broni to: Indie, Chiny, Algieria, Wenezuela i Wietnam.

(rbth.com, fot. Doomych, via Wikimedia Commons)