Izraelskie biura konstrukcyjne rozpoczęły prace nad nową generacją wozów bojowych. Na chwilę obecną mówi się o transporterze opancerzonym i wozie wsparcia/ lekkim czołgu.

Projektowany w układzie 8×8 transporter Eitan (Niezłomny) będzie uzupełnieniem rozwijanych równolegle nowych wersji ciężkiego gąsienicowego transportera opancerzonego Namer oraz następcą M113. Masa pojazdu ma nie przekraczać 35 ton, a wzrost odporności zapewni nowy system obrony aktywnej. Pierwszy prototyp jest już w stadium montażu, plany drugiego znajdują się na deskach kreślarskich. Próby mają rozpocząć się pod koniec przyszłego roku, a uruchomienie produkcji małoseryjnej planowane jest na rok 2020.

Drugim pojazdem jest Karmel (Zaawansowany Lądowy Pojazd Bojowy). Nie będzie to ani Merkawa 5, ani następca Merkawy 4, która pozostanie w produkcji po roku 2020. Karmel pozostaje ciągle na etapie prac koncepcyjnych, jednak konstruktorzy skłaniają się bardziej ku pojazdowi gąsienicowemu, niż kołowemu. Podobnie jak Eitan, Karmel ma mieć mniejszą masę, niż dotychczasowe izraelskie pojazdy pancerne. Wymagania mówią o 32 tonach.

Plan rozwoju izraelskich sił zbrojnych Ground Horizon zakłada możliwie daleką integrację obu nowych pojazdów z Merkawami i Namerami. Wszystkie wozy mają być wprzężone w nowy cyfrowy system dowodzenia.

(defensenews.com, fot. Michael Shvadron, Israel Defense Forces, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.0, via Wikimedia Commons)

Michael Shvadron, Israel Defense Forces, Creative Commons Uznanie autorstwa 2.0