Koncern Airbus Helicopters poinformował o podpisaniu umowy z Irlandzkim Korpusem Powietrznym na dostawę czterech lekkich śmigłowców wielozadaniowych H145M. Maszyny zastąpią starzejącą się parę Airbusów EC135P2 i w większości przejmą ich dotychczasowe zadania. Nowe wiropłaty dadzą jednak nowe możliwości dzięki integracji z systemem zarządzania uzbrojeniem HForce. Dzięki temu śmigłowce będą mogły wykonywać zadania rozpoznawcze i uderzeniowe.

Za cztery fabrycznie nowe śmigłowce ze stosunkowo bogatym pakietem wyposażenia, irlandzki podatnik zapłaci 91,7 miliona euro. Irish Air Corps otrzyma je na początku 2027 roku. Dublin nie ujawnił, jakie konkretnie uzbrojenie trafi na śmigłowce. Do tej pory z HForce zintegrowano przede wszystkim karabiny maszynowe, działka małokalibrowe czy pociski niekierowane i kierowane, takie jak Thales FZ275 LGR kalibru 70 milimetrów. Przeprowadzano również strzelania przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike ER2.

– Zakup H145M to kolejny ważny krok w drodze transformacyjnej zmiany naszych sił obronnych – powiedział szef sztabu irlandzkich sił obronnych, generał porucznik Seán Clancy. – Te nowe lekkie śmigłowce wielozadaniowe, sprawdzone w służbie w innych armiach, nie tylko wzmocnią możliwości Irish Air Corps, ale także będą stanowić kluczowy element umożliwiający wsparcie działań operacyjnych wojsk lądowych, sił morskich i operacji sił specjalnych.

Irlandzki AW139.
(Irish Defence Forces)

W podobnym tonie wypowiadał się minister obrony Micheál Martin. Według niego nowe maszyny pozwolą nie tylko poprawić zdolności stricte obronne, ale też wprowadzą nową jakość w szkoleniu pilotów. Czas eksploatacji EC135 nieuchronnie zbliża się końca, a wykorzystywanie większych i cięższych śmigłowców Leonardo AW139 w roli maszyn szkolnych mija się z celem. Tych z kolei w służbie znajduje się sześć sztuk. H145M mają również wspierać dwa EC135T2 używane w wydziale wsparcia lotniczego irlandzkiej policji (Garda Air Support Unit).

W ostatnich latach na zakup H145M z modułem HForce zdecydowały się Węgry i Serbia, z czego ta ostatnia wytargowała integrację systemu z rodzimym uzbrojeniem. Z kolei niemieckie wojska lądowe pozyskały pięćdziesiąt siedem egzemplarzy w celu zastąpienia śmigłowców bojowych Tiger. H145M proponowany jest też Polsce w ramach przetargu na dwadzieścia cztery śmigłowce dla 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

Odkąd rozpoczęliśmy finansowanie Konfliktów przez Patronite i Buycoffee, serwis pozostał dzięki Waszej hojności wolny od reklam Google. Aby utrzymać ten stan rzeczy, potrzebujemy 1700 złotych miesięcznie.

Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.

Rozumiemy, że nie każdy może sobie pozwolić na to, by nas sponsorować, ale jeśli wspomożecie nas finansowo, obiecujemy, że Wasze pieniądze się nie zmarnują. Nasze comiesięczne podsumowania sytuacji finansowej możecie przeczytać tutaj.

MARZEC BEZ REKLAM GOOGLE 84%

Jest to druga w ciągu miesiąca umowa dotycząca pozyskania nowych statków powietrznych dla irlandzkiego lotnictwa. W grudniu podpisano umowę o wartości 53 milionów euro, której przedmiotem jest dostarczenie pojedynczego samolotu dyspozycyjnego Dassault Falcon 6X. Zastąpi on jeszcze w tym roku Learjeta 45, który z racji wieku stwarza liczne problemy eksploatacyjne. Falcon 6X przeznaczony będzie nie tylko do przewozu VIP-ów, ale też do transportu medycznego. W tym celu maszyna dysponować będzie modułową kabiną pasażerską, podobnie jak jej poprzednik.

W sierpniu 2024 roku potwierdzono również złożenie zamówienia na trzeci samolot C295W. Maszyna dostarczona zostanie w standardowej konfiguracji transportowej i dołączy w tym roku do pary patrolowych C295W MPA.

Airbus Helicopters