Spółka joint venture Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL) zaprezentowała dziś prototyp „nowego” czołgu podstawowego Challenger 3. Producent przekazał również, że w nadchodzących tygodniach pojawią się kolejne wozy transzy przedseryjnej, liczącej osiem sztuk. Ich dostawa pozwoli rozpocząć serię osiemnastomiesięcznych prób przed uruchomieniem produkcji, a w zasadzie, seryjnej modernizacji wozów.
– Dostawa pierwszego przedprodukcyjnego Challengera 3 i rozpoczęcie prób stanowi kluczowy kamień milowy na drodze podstawowego czołgu brytyjskich wojsk lądowych. Challenger 3, obok Ajaxa i Boxera, będzie sercem zespołów bojowych brygady pancernej – powiedział pułkownik Will Waugh, członek programu Challenger 3. Dodał, że wojna w Ukrainie wykazała potrzebę posiadania sprawdzonych wozów o dużej możliwości działania. Challenger 3 będzie odgrywać kluczową rolę we wkładzie Wielkiej Brytanii w siły odstraszania NATO.
This is a major milestone for the @BritishArmy and the result of many months of hard work by the #RBSL team. This prototype, along with further prototypes to follow close behind, will soon show their #capabilities on trials. pic.twitter.com/zskHHQTRnI
— RBSL (@RH_BAES_Land) January 23, 2024
Badania prototypów mają być prowadzone na terenie zarówno Wielkiej Brytanii, jak i Niemiec, a ich pozytywne zakończenie otworzy drogę do produkcji pozostałych 140 egzemplarzy seryjnych. W lutym ubiegłego roku RBSL wraz z brytyjskim ministerstwem obrony poinformowały o zatwierdzeniu ostatecznego projektu czołgu (Critical Design Review). Warto jednak dodać, że produkcja części podzespołów rozpoczęła się przed zatwierdzeniem projektu. W 2022 roku rozpoczęła się produkcja pierwszej nowej wieży.
Przeprowadzono między innymi udane próby nowego opancerzenia o nazwie Farnham, opracowanego przez brytyjskie laboratorium DSTL i wyprodukowanego przez RBSL. Farnham wraz z zewnętrznym dopancerzeniem EPSOM tworzy pakiet opancerzenia modułowego pod nazwą new Modular Armour.
Nick Berchem, zastępca kierownika programu Challenger 3 w RBSL, przekazał, że czołg zaprojektowano z myślą o bezpieczeństwie załogi i jej komforcie oraz dużym poziomie możliwości bojowych. Na każdym etapie prac korzystano z doświadczeń i rad odbiorcy końcowego.
Producent deklaruje również, że na ten moment wykorzystuje praktycznie pustą skorupę kadłuba ze zmagazynowanych wozów, jednak jest w stanie produkować całego Challengera 3 od podstaw, jeśli zażąda tego brytyjski resort obrony.
Oczywiście deklaracje to jedno, natomiast rzeczywistość – drugie. Podczas sesji Komisji Obrony Izby Gmin w listopadzie ubiegłego roku rozwinęła się dyskusja na temat tego, czy Wielka Brytania jest w stanie zmodernizować wystarczającą liczbę Challengerów 2. W pierwszej kolejności zarzuca się, że British Army może mieć problem z dostarczaniem kadłubów nadających się do prac modernizacyjnych.
Challenger 3 is an upgrade of Challenger 2 just like T-90A was an upgrade of T-72B.
Just a quarter of century later. https://t.co/TORfN4is7l
— Piotr Zbies (@Zbiesu) January 23, 2024
Okazało się, że do prowadzenia działań w terminie trzydziestu dni od otrzymania rozkazu nadaje się zaledwie 157 czołgów Challenger 2. Dodatkowo, aby dostarczyć wszystkie obiecane Challengery Ukrainie, trzeba było sięgnąć do zasobów sprawnych wozów. Drugim i zdecydowanie poważniejszym problemem jest ślimacze tempo prac. Zaprezentowany dziś prototyp wraz z drugim egzemplarzem miał zostać przekazany jeszcze w ubiegłym roku. Politycy mają również obawy, że Challengery 3 będą równie problematyczne co wozy bojowe Ajax, głównie z uwagi na podobny zakres prac.
Przypomnijmy, że w przypadku Ajaxa posadowienie systemu wieżowego z armatą automatyczną CT40 kalibru 40 milimetrów na kadłubie, instalacja wielu sensorów i dodanie pancerza spowodowało zbyt duży przyrost masy dla podwozia zaprojektowanego z myślą o masie 20–30 ton. Generowało to problemy z wibracjami, dużym natężeniem hałasu i celnością.
Montaż nowego systemu wieżowego uzbrojonego w gładkolufową armatę Rh120/L55A1, naszpikowanego nową elektroniką i przyrządami obserwacyjno-celowniczymi może mieć według niektórych podobny skutek. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że oprócz nowego systemu wieżowego z system aktywnej obrony Trophy VPS i modułów pancerza Challenger 3 otrzymał nowoczesne zawieszenie hydropneumatyczne.
#Ukraine: A Ukrainian Challenger 2 tank was destroyed near Robotyne, #Zaporizhzhia Oblast. A damaged T-64BV and two destroyed IMVs can be seen too.
This is the first confirmed loss of this tank in Ukraine and is also the first one ever destroyed by enemy action. pic.twitter.com/hFWkYQ8XSV
— Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) September 5, 2023
Zobacz też: Indie bliżej Strykerów, ale nadal z wieloma znakami zapytania