Węgierski resort obrony poinformował o dostawie pierwszych dwóch egzemplarzy francuskich śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal. Maszyny wylądowały wczoraj na terenie 86. Brygady Śmigłowcowej w Szolnoku.
Dostarczone śmigłowce, noszące numery boczne 70 i 71, reprezentują wariant transportowy. Maszyny pilotowane przez francuskich i węgierskich lotników zostały powitane tradycyjnym salutem wodnym przez przedstawicieli węgierskiego wojska – pełniącego obowiązki dowódcy Magyar Légierő generała brygady Józsefa Kollera oraz zastępcę dowódcy bazy lotniczej w Szolnoku, pułkownika Simona Zsolta.
Rząd w Budapeszcie zamówił szesnaście śmigłowców wielozadaniowych H225M wyposażonych w system zarządzania uzbrojeniem H-Force pod koniec 2018 roku. Maszyny będą wykorzystywane do misji transportowych, ratownictwa bojowego i specjalnych. Zastąpią one znajdujące się obecnie w służbie nieliczne i wysłużone śmigłowce Mil Mi-17, które pozostaną w służbie do lat 2024–2025.
Wraz ze śmigłowcami Airbus zapewnia także kompleksowy pakiet szkoleń i wsparcia. Węgry stały drugim użytkownikiem tego typu pośród państw NATO oraz dziewiątym w ogóle. Być może w najbliższym czasie rodzina użytkowników Caracali znów urośnie – miesiąc temu Holandia ogłosiła zamiar kupna czternastu maszyn w miejsce wiekowych AS532 Cougarów.
Dodatkowo Węgrzy stali się pierwszym użytkownikiem Caracali z zintegrowanym pakietem H-Force, jednak nie są to pierwsze złożone przez Budapeszt zamówienie na śmigłowce wyposażone w ten system. W tym samym roku Węgry zamówiły dwadzieścia H145M, również wyposażonych w H-Force. Maszyny zostały dostarczone w latach 2019-2021.
1st two of 16 #H225M 🚁 have left Marignane 🇫🇷 & have landed at the Szolnok Airbase in 🇭🇺. The country has chosen the latest version of a combat-proven, multi-role 🚁, equipped with state-of-the-art communication capabilities, advanced avionics & the HForce weapon management… pic.twitter.com/1QMPX74QCS
— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) July 18, 2023
Zgodnie z informacjami przekazanymi w komunikacie ministerstwa obrony testy węgierskich Caracali rozpoczęły się w 2021 roku, zaś od początku bieżącego orku trwają intensywne próby mające sprawdzić działanie systemu H-Force i zgodność z węgierskimi wymaganiami. W kwietniu obyły się pierwsze strzelania węgierskiego H225M z wykorzystaniem niekierowanych pocisków rakietowych.
W ostatnim czasie Węgrzy postawili na rozwój swojego lotnictwa wojskowego. W kwietniu ubiegłego roku rząd w Budapeszcie kupił od Czechów dwanaście samolotów szkolno-treningowych L-39NG (Next Generation). Osiem samolotów będzie używanych do celów szkoleniowych, czyli przygotowania lotników mających służyć na samolotach bojowych JAS 39C/D Gripen.
Pozostałe cztery będą wypełniać zadania rozpoznawcze, a także służyć w programach badawczo doświadczalnych. Dostawy mają ruszyć już w przyszłym roku. Dodatkowo w 2022 roku rząd węgierski i szwedzka agencja do spraw zamówień obronnych zawarły porozumienie w sprawie modernizacji czternastu samolotów JAS 39C/D należących do węgierskich sił powietrznych. Maszyny zostaną doprowadzone do standardu MS20 Block 2, dysponującego radarem o większych możliwościach, ulepszonym systemem łączności i poszerzonym wachlarzem uzbrojenia.
Zobacz też: Malezja podpisała kontrakty ws. FA-50, UH-60 i ATR 72