W ostatnich dniach przedsiębiorstwo ARINC Engineering Services z siedzibą w Annapolis w stanie Maryland ogłosiło, że podpisało wart 63,7 mln dolarów kontrakt z Indonezyjskimi Siłami Powietrznymi (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Udara) na modernizację pięciu tamtejszych samolotów transportowych C-130B Hercules. W ramach prac trzydziestoletnie maszyny otrzymają nową elektronikę, zostanie także wydłużony ich resurs.

W latach 2001–2005 amerykańskie departamenty Stanu i Obrony lobbowały na rzecz przywrócenia eksportu amerykańskiego uzbrojenia do Indonezji, którą postrzegano jako ważnego sojusznika w toczonych ówcześnie przez USA wojnach. Senat twardo jednak opierał się tym żądaniom, gdyż embargo ustanowiono w reakcji na okrucieństwa, jakich indonezyjskie wojsko dopuszczało się w Timorze Wschodnim. Dopuszczono jednak możliwość, aby Sekretarz Stanu zawiesiła embargo, jeżeli uzna, że jest to wskazane ze względów bezpieczeństwa narodowego. Oczywiście wkrótce skorzystano z tych uprawnień.

Spekulowano wówczas, że Indonezja może w pierwszej kolejności zakupić F-16. W latach 80. dostała dwanaście maszyn w wersji F-16A/B block 15OCU, jednak wskutek awarii i katastrof liczba zdolnych do lotu myśliwców skurczyła się do czterech (sic!). Zakup kilku rosyjskich Su-27/Su-30 sprawił jednak, że sprawa nie jest już aż tak pilna.

Wobec tego, kierując się politycznym pragmatyzmem, władze Indonezji postanowiły zmodernizować wiekową flotę samolotów transportowych (z 24 pierwotnie otrzymanych C-130B/H do lotu nadaje się obecnie ledwie sześć), licząc najwyraźniej na to, iż Amerykanie również zechcą czasami skorzystać z jej usług. Zakończenie prac modernizacyjnych zaplanowano na ostatni kwartał 2013 roku.

Na decyzję wpłynął zapewne tragiczny wypadek z maja ubiegłego roku, kiedy to indonezyjski L-100 Hercules (cywilna wersja C-130) rozbił się podczas lądowania w bazie Iswahyudi; zginęło 98 ze 110 osób na pokładzie, żołnierze i ich rodziny. Wciąż trwają przy tym dyskusje na temat zakupu nowych maszyn, być może w wersji C-130J.

(defenseindustrydaily.com, f-16.net)