W tym roku Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych z Dęblina – popularna Szkoła Orląt – obchodziła 85-lecie. Z tej okazji postanowiono zorganizować szereg mniej lub bardziej oficjalnych uroczystości, których najważniejszym punktem był otwarty dla publiczności piknik lotniczy. Okazja ku temu była sprzyjająca, ponieważ imprezę udało się połączyć z obchodami Dni Dęblina, a w całość organizacji zaangażowały się władze miasta, co pozwoliło na dodatkowy rozmach. Z uwagi na charakter naszego serwisu skoncentruję się na pikniku lotniczym, pomijając wydarzenia takie jak koncerty czy festyny rodzinne.

Całość odbywała się na terenie lotniska należącego do Szkoły Orląt. Oprócz oglądania pokazów można było przekonać się – przynajmniej z zewnątrz, chociaż wcześniej zorganizowane były także dni otwarte szkoły – w jakich warunkach uczą się przyszli piloci. Ogólnie imprezę porównać można do corocznych pikników w Góraszce, z ta jednak różnicą, że w Dęblinie jest porządny asfaltowy pas, przez co wybór samolotów, jakie mogą z niego operować, jest znacznie szerszy w porównaniu do trawiastego lotniska pod Warszawą. Drugą największą różnicą był znacznie większy – co zrozumiałe ze względu na okazję – udział lotnictwa wojskowego. Pociągało to za sobą takie konsekwencje, że samoloty musiały latać nieco dalej od publiczności niż w Góraszce.

Piknik w Dęblinie, jak każde pokazy lotnicze, składał się z dwóch zasadniczych części – dynamicznych pokazów w locie i wystawy statycznej. Tę drugą można by jeszcze podzielić na dwie części. Pierwsza to samoloty na stałe będące ekspozycją w szkole oficerskiej. Składają się na nią wszystkie typy samolotów odrzutowych stosowanych przez rodzime siły powietrzne – z wątkiem MiG-a-29 – uzupełnione o prototyp Orlika oraz większość stosowanych niegdyś i obecnie helikopterów. I tak mogliśmy zobaczyć Limy, MiG-i-21 i -23, Iła-28, śmigłowce SM i Mi, a także rodzime Iskrę i Irydę. Ciekawostkę stanowił sprowadzony z Belgii Mirage 5. Drugą część wystawy statycznej stanowiły samoloty i śmigłowce będące obecnie w użyciu. Spośród nich brakowało jedynie Mi-8 i Mi-17. Były za to MiG-29, F-16, C-295, SW-4, Sokół i wszystko, z czego obecnie korzysta nasza armia. W tej części ciekawym zagranicznym gościem był brytyjski samolot szkolny Hawk. Można tam też było obejrzeć kilka maszyn cywilnych i historycznych, które jednak co jakiś czas znikały, aby dać pokaz w powietrzu.

Pokazy w powietrzu rozpoczęły się o godzinie 12.00 przelotem formacji Biało-Czerwone Iskry, która namalowała w powietrzu polską flagę. Następnie aż do wieczora z krótszymi lub dłuższymi przerwami publiczność mogła oglądać coraz to inne statki powietrzne. Część z nich jest stałym bywalcom podobnych imprez jest doskonale znana. W końcu cywilna Iskra w Polsce jest tylko jedna (a 5 na świecie), podobnie jest z pozostałymi samolotami historycznymi typu Jak-18, CSS-13, Tiger Moth czy replika Curtissa Jenny. Były jednak i gwiazdy tego pokazu, do który z pewnością zaliczały się: oryginalny Hawker Hurricane i odrestaurowany polskimi siłami Lim-2, licencyjna wersja słynnego MiG-a-15. To był dopiero drugi lot tej maszyny przed publicznością – pierwszy odbył się na początku czerwca w Góraszce. W Dęblinie pokaz był o tyle bogatszy, że wykorzystując wspomniany utwardzony pas startowy, samolot mógł wystartować i wylądować na tym lotnisku, a także przekołować naprawdę blisko publiczności.

Dla mnie jednak największą atrakcję stanowiły współczesne samoloty wojskowe. Gwoździem programu miała być symulowana walka pomiędzy parą F-16 a dwoma MiG-ami-29. Ze względu na warunki atmosferyczne pokaz ograniczono do jednego samolotu każdego typu, ale i tak zobaczyć na niebie równocześnie te dwie wspaniałe maszyny to było coś. Drugim ważnym punktem był kilkunastominutowy występ Biało-Czerwonych Iskier. Pomimo że używają leciwych już samolotów i nie mogą zaprezentować się tak dynamicznie jak choćby Red Arrows, wyszkoleniem niewiele im ustępują, a pokaz wypadł naprawdę dobrze, o czym możecie przekonać się oglądając filmik w naszej galerii wideo. Chyba po raz pierwszy na polskim niebie można było zobaczyć włoski szkolny samolot Aermacchi M-346, którego konstrukcja oparta jest na rosyjskim Jaku-130. Kto wie, może za kilka lat właśnie na takich maszynach będą się uczyć dęblińscy podchorążowie.

Polski samolot treningowy Iryda

Polski samolot treningowy Iryda
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Prototyp samolotu szkolno-treningowego Orlik

Prototyp samolotu szkolno-treningowego Orlik
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Myśliwiec MiG-29

Myśliwiec MiG-29
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Maciej Hypś, Konflikty.pl

Maciej Hypś, Konflikty.pl

Biało-Czerwone Iskry starują do pokazu

Biało-Czerwone Iskry starują do pokazu
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Flaga w wykonaniu Biało-Czerwonych Iskier

Flaga w wykonaniu Biało-Czerwonych Iskier
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Zespół akrobacyjny Biało-Czerwone Iskry

Zespół akrobacyjny Biało-Czerwone Iskry
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Biało-Czerwone Iskry kołują po pokazie

Biało-Czerwone Iskry kołują po pokazie
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Samolot szkolno-bojowy Hawk

Samolot szkolno-bojowy Hawk
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Samolot transportowy CASA C-295 Polskich Sił Powietrznych

Samolot transportowy CASA C-295 Polskich Sił Powietrznych
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Oryginalny samolot myśliwski Hawker Hurricane kołuje na start

Oryginalny samolot myśliwski Hawker Hurricane kołuje na start
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Maciej Hypś, Konflikty.pl

Maciej Hypś, Konflikty.pl

Samolot uderzeniowy Su-22

Samolot uderzeniowy Su-22
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Hurricane w czasie pokazu

Hurricane w czasie pokazu
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Zabytkowy samolot wielozadaniowy CSS-13

Zabytkowy samolot wielozadaniowy CSS-13
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Zabytkowy samolot wielozadaniowy CSS-13

Zabytkowy samolot wielozadaniowy CSS-13
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Maciej Hypś, Konflikty.pl

Maciej Hypś, Konflikty.pl

Replika RWD-5

Replika RWD-5
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Maciej Hypś, Konflikty.pl

Maciej Hypś, Konflikty.pl

Skytruck z PZL Mielec w pokazowym malowaniu

Skytruck z PZL Mielec w pokazowym malowaniu
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Hurricane kołuje po pokazie

Hurricane kołuje po pokazie
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Hurricane w czasie pokazu

Hurricane w czasie pokazu
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Odrestaurowany Lim-2 w czasie pokazu

Odrestaurowany Lim-2 w czasie pokazu
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Odrestaurowany myśliwiec Lim-2

Odrestaurowany myśliwiec Lim-2
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Odrestaurowany myśliwiec Lim-2 (licencyjny MiG-15)

Odrestaurowany myśliwiec Lim-2 (licencyjny MiG-15)
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Odrestaurowany myśliwiec Lim-2 kołuje po pokazie

Odrestaurowany myśliwiec Lim-2 kołuje po pokazie
Maciej Hypś, Konflikty.pl

F-16C w czasie przelotu

F-16C w czasie przelotu
Maciej Hypś, Konflikty.pl

F-16 i MiG-29 w czasie symulowanej walki powietrznej

F-16 i MiG-29 w czasie symulowanej walki powietrznej
Maciej Hypś, Konflikty.pl

F-16 i MiG-29 w czasie symulowanej walki powietrznej

F-16 i MiG-29 w czasie symulowanej walki powietrznej
Maciej Hypś, Konflikty.pl

MiG-29 Fulcrum

MiG-29 Fulcrum
Maciej Hypś, Konflikty.pl

MiG-29 Fulcrum

MiG-29 Fulcrum
Maciej Hypś, Konflikty.pl

F-16 Fighting Falcon

F-16 Fighting Falcon
Maciej Hypś, Konflikty.pl

F-16 Fighting Falcon

F-16 Fighting Falcon
Maciej Hypś, Konflikty.pl

MiG-29 kołuje po pokazie

MiG-29 kołuje po pokazie
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Samolot szkolno-treningowy Orlik


Samolot szkolno-treningowy Orlik
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Śmigłowiec szturmowy Mi-24

Śmigłowiec szturmowy Mi-24
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Włoski samolot szkolno-treningowy Aermacchi M-346

Włoski samolot szkolno-treningowy Aermacchi M-346
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Aermacchi M-346

Aermacchi M-346
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Aermacchi M-346

Aermacchi M-346
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Biało-czerwone Iskry w czasie popołudniowego pokazu

Biało-czerwone Iskry w czasie popołudniowego pokazu
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Biało-czerwone Iskry w czasie popołudniowego pokazu

Biało-czerwone Iskry w czasie popołudniowego pokazu
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Biało-czerwone Iskry w czasie popołudniowego pokazu

Biało-czerwone Iskry w czasie popołudniowego pokazu
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Biało-czerwone Iskry w czasie popołudniowego pokazu

Biało-czerwone Iskry w czasie popołudniowego pokazu
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Pilot pozdrawia publiczność po pokazie

Pilot pozdrawia publiczność po pokazie
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Samolot wielozadaniowy Jungmann

Samolot wielozadaniowy Jungmann
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Szkolny samolot należący do Politechniki Rzeszowskiej

Szkolny samolot należący do Politechniki Rzeszowskiej
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Turbolet L-410 zwany Papugą ze względu na oryginalne malowanie

Turbolet L-410 zwany Papugą ze względu na oryginalne malowanie
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Maciej Hypś, Konflikty.pl

Maciej Hypś, Konflikty.pl

Ultralekki samolot Gemini 115

Ultralekki samolot Gemini 115
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Hurricane kołuje po pokazie

Hurricane kołuje po pokazie
Maciej Hypś, Konflikty.pl

Zaplecze stanowiły tradycyjne na tego typu imprezach budki z zapiekankami, kebabami, kiełbaskami i piwem. Sprzedawcy tego ostatniego nie byli chyba do końca zadowoleni, bo pogoda nie do końca sprzyjała piwoszom. Było dosyć chłodno i pochmurnie. Z tego też powodu piloci musieli ograniczyć występy do pokazów na niższej wysokości.

Ogólnie jednak piknik w Dęblinie należy uznać za imprezę jak najbardziej udaną. Ze względu na położenie miasta, trudniejszy dojazd i mniejsze rozpropagowanie było na nim mniej ludzi niż zwykle w Góraszce, ale dzięki porządnemu lotnisku można tu zorganizować ciekawsze niż pod Warszawą pokazy – tak też było. Mam nadzieje, że na kolejny taki piknik nie będziemy musieli czekać na kolejne 85 lat istnienia szkoły, ale że impreza ta stanie się corocznym elementem Dni Dęblina.