Pierwszy wielozadaniowy samolot bojowy F-16 został zmodernizowany do wersji F-16V Block 72 i wykonał pierwszy lot. Modernizacja jest realizowana w Grecji przez zakłady Hellenic Aerospace Industry w ramach kontraktu wartego 1,5 miliarda dolarów. Grecki minister obrony Nikolaos Panajotopulos poinformował, że lot zakończył się pełnym sukcesem, a program modernizacji kolejnych egzemplarzy jest prowadzony w szybkim tempie.

Pierwszy zmodernizowany samolot nosi numer taktyczny 005 i oryginalnie został dostarczony w 2009 roku jako F-16C Block 52+ w ramach realizacji programu „Peace Xenia IV”. Ogółem greckie siły powietrzne kupiły dziewięćdziesiąt samolotów w tym wariancie, które teraz są modernizowane do wersji F-16V. Są one napędzane silnikami Pratt & Whitney F100-PW-229 – stąd oznaczenie Block 72, a nie Block 70 (zarezerwowane dla myśliwców napędzanych silnikami General Electric F110). Grecja posiada około osiemdziesięciu takich maszyn w wersjach F-16C/D Block 30 i Block 50, ale one nie będą modernizowane.

Pierwszy lot zmodernizowanego egzemplarza 005 trwał sześćdziesiąt jeden minut, a za sterami siedział amerykański pilot doświadczalny. W roli samolotu obserwacyjnego towarzyszył mu F-16D. Teraz 005 zostanie poddany krótkiej serii testów w Grecji, a następnie pod koniec stycznia przeleci do Stanów Zjednoczonych, gdzie modernizacja zostanie dokończona i gotowy myśliwiec przejdzie ostateczną certyfikację. Wszystkie loty próbne są prowadzone przez pilotów amerykańskich sił powietrznych i Lockheeda Martina.



Także trzy kolejne zmodernizowane greckie myśliwce przelecą za ocean i wezmą udział w cyklu testów. Pozytywny wynik prób umożliwi Lockheedowi wydanie zgody Hellenic Aerospace Industry na dalsze prowadzenie modernizacji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, cały program powinien się zakończyć w 2027 roku.

Głównym elementem modernizacji jest montaż radaru z aktywnym skanowaniem fazowym Northrop Grumman APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR). Ponadto w kokpicie zainstalowano nowe wyświetlacze i dodano możliwość celowania z wykorzystaniem hełmu Joint Helmet-Mounted Cueing System (JHMCS) II. Inne ulepszenia obejmują nowy komputer misji Modular Mission Computer, automatyczny system zapobiegający kolizji z ziemią, ulepszy system walki elektronicznej, łącze danych Link 16 do przekazywania wiadomości połączone ze zmodernizowanym system MIDS (Multifunctional Information Distribution System) i jednolitym systemem łączności taktycznej JTRS (Joint Tactical Radio System) oraz system swój–obcy AN/APX-126. Greckie F-16 otrzymają także zmodernizowany system bliskiej nawigacji TACAN i wskaźnik sytuacji horyzontalnej EHSI.

Rozbudowa potencjału greckiego lotnictwa

Modernizacja F-16 jest tylko jednym z wielu działań greckiego rządu mających na celu wzmocnienie potencjału sił powietrznych. Miesiąc temu grecki parlament ostatecznie zatwierdził zakup od Francji osiemnastu myśliwców wielozadaniowych Dassault Rafale. Umowa powinna zostać podpisana lada dzień, a dostawa pierwszych używanych samolotów ma być zrealizowana jeszcze w pierwszej połowie tego roku. Spośród osiemnastu zamówionych samolotów dwanaście będzie pochodziło z zasobów francuskich sił powietrznych: dziesięć egzemplarzy jednomiejscowych i dwa dwumiejscowe. Łączny koszt zakupu samolotów wyniesie 1,92 miliarda euro.

Aktualizacja: Wartą 2,5 miliarda euro umowę w sprawie Rafale’i podpisano dziś.



Myśliwce używane będą w wersji F3-O4T, którą dostarczano francuskim siłom powietrznym w latach 2012–2018. Są wyposażone w radar AESA RBE2 i mają możliwość przenoszenia pocisków manewrujących SCALP EG, ale nie mogą przenosić pocisków powietrze–powietrze dalekiego zasięgu Meteor. Należy się jednak spodziewać, że przed dostawą samoloty uzyskają taką możliwość w ramach doprowadzenia do obecnego standardu produkcyjnego F3-R, w którym zostaną zbudowane nowe myśliwce.

Rafale B z francuskiej Eskadry Myśliwsko-Doświadczalnej 1/30 „Côte d’Argent”.
(Aldo Bidini, GNU Free Documentation License, Version 1.2)

Ponadto Grecja zwróciła się do Stanów Zjednoczonych o sprzedaż do dwudziestu czterech samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II. Grecy chcieliby otrzymać pierwsze myśliwce jeszcze w tym roku. Ponieważ linia produkcyjna F-35 ma pełne obłożenie przynajmniej do 2024 roku, może to sugerować również pozyskanie samolotów używanych. W październiku pojawiły się pogłoski, że Grecja mogłaby przejąć egzemplarze wyprodukowane już dla Turcji, którą po zakupie rosyjskiego systemu przeciwlotniczego S-400 Triumf wyrzucono z programu F-35.



Według greckich mediów Stany Zjednoczone już wyraziły zgodę na transakcję. Decyzja w tej sprawie miała zostać podjęta podczas zeszłorocznej wizyty w Atenach sekretarza stanu Mike’a Pompeo. W lipcu 2020 roku ogłoszono, że osiem już gotowych samolotów przeznaczonych dla Turcji zostanie kupionych przez amerykańskie siły powietrzne. W momencie zerwania umowy z Ankarą w budowie były dwadzieścia cztery F-35A w różnym stopniu zaawansowania. Być może właśnie te samoloty mogłyby być dostarczone Grecji.

Zobacz też: Filipiny: Sabrah w programie czołgu lekkiego

(ainonline.com)

Bernardo Fernandez Copado, Creative Commons Attribution 2.0 Generic