Minister sił zbrojnych Francji Florence Parly zapowiedziała, że Paryż podejmie się skomplikowanej naprawy atomowego okrętu podwodnego Perle (S606) typu Rubis. Oznacza to, że okręt, który cztery miesiące temu został w dużej części strawiony przez pożar, otrzyma jeszcze szansę na powrót do służby, mimo że w czerwcu jednostce wieszczono złomowanie.

W sukurs Perle’owi przyjdzie inny okręt podwodny – trzydziestosześcioletni Saphir – którego z czynnej służby wycofano w lipcu 2019 roku. Jego przednia część zostanie zespawana z tylną częścią Perle’a, która lepiej zachowała się po pożarze. Następnie na pokładzie położone zostaną wymagane instalacje. Prace będą trwać sześć miesięcy i – jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – okręt odzyska gotowość operacyjną w 2023 roku. W proces naprawy ma być bezpośrednio zaangażowanych około 300 osób.

O losie jednostki miała zadecydować ocena rozmiaru strat, w szczególności stopnia zdeformowania kadłuba (zbudowanego ze stali 80 HLES, cechującej się podwyższoną granicą plastyczności). Początkowo oceniano, że spowodowana bardzo wysoką temperaturą deformacja kadłuba sztywnego Perle’a może być nieodwracalna i oznaczać złomowanie.

Rozmiar strat mógł być znacznie większy, ale wcześniej z okrętu usunięto reaktor jądrowy wraz z paliwem, uzbrojenie, akumulatory i paliwo dla silnika dieslowskiego. Oceną strat zajęła się komisja, która sporządziła raport powypadkowy. Eksperci z Naval Group, Marine Nationale i Direction Générale de l’Armement przeprowadzili szczegółową analizę zniszczeń. Następnie sporządzono studium wykonalności naprawy, które zakończono pozytywną rekomendacją.

Do pożaru doszło w piątek 12 czerwca około godziny 10:35 czasu lokalnego, gdy okręt znajdował się w bazie marynarki wojennej w Tulonie, w której przechodził remont (dlatego właśnie usunięto znaczną część wyposażenia). Wybuch pożaru zniweczył efekty prac remontowych, realizowanych od stycznia 2020 roku. Ogień udało się ugasić dopiero po czternastu godzinach.

Zobacz też: Francja rozwija drona transportowego Condor

(defenseworld.net)

Jean-Michel Roche, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported