Estońskie Centrum Inwestycji Obronnych 29 września podpisało z Holandią umowę dotyczącą wspólnego pozyskania siedmiu bezzałogowych pojazdów naziemnych THeMIS (Tracked Hybrid Modular Infantry System) produkowanych przez Milrem Robotics i ST Engineering. Zgodnie z porozumieniem w terminie jednego miesiąca Estońskie Siły Obronne otrzymają trzy pojazdy. Później cztery kolejne trafią do holenderskich wojsk lądowych.
Milrem Robotics będzie zarówno dostawcą pojazdów, jak i integratorem systemów misyjnych, w tym zdalnych systemów uzbrojenia bezzałogowca.
Koninklijke Landmacht użytkuje THeMIS-y od 2019 roku. Wówczas żołnierze 13. Lekkiej Brygady otrzymali dwa pojazdy. Wykorzystywano je do testów na terytorium kraju, ale też w Szkocji, Niemczech i Austrii. THeMIS-y były jednak nieuzbrojone, służyły do zadań rozpoznawczych i transportowych.
Cztery kolejne pojazdy otrzymają zdalnie sterowany moduł bojowy z dwojakim uzbrojeniem: karabinem maszynowym kalibru 12,7 milimetra i granatnikiem automatycznym kalibru 40 milimetrów. Uzbrojenie zabudowane jest w zdalnie sterowanym module ADDER DM, dostarczonym przez belgijską spółkę FN Herstal. Nowe pojazdy trafią do jednostki RAS (Robots and Autonome Systemen) w 13. Lekkiej Brygadzie.
– Przyjęcie do służby czterech uzbrojonych THeMIS-ów pozwoli na doskonalenie koncepcji współpracy żołnierzy z pojazdami bezzałogowymi tak, aby zoptymalizować siłę ognia pododdziałów i ograniczyć straty w ludziach – powiedział podpułkownik Martijn Hadicke, dowódca jednostki RAS (Robots and Autonome Systemen).
THeMIS-a dostarczono dotychczas do dziewięciu krajów, z których siedem to państwa członkowskie NATO. Obecnie Milrem kieruje finansowanym przez Unię Europejską projektem zintegrowanego modułowego bezzałogowego system naziemnego iMUG, którego celem jest opracowanie zunifikowanego europejskiego bezzałogowego pojazdu lądowego.
Naturalnym użytkownikiem THeMIS-ów są estońskie siły obronne. Od kwietnia 2019 do maja 2020 roku THeMIS towarzyszył estońskim żołnierzom podczas operacji antyterrorystycznej „Barkhane” w Mali. Używany był do typowych zadań rozpoznawczych, podczas których żołnierze mogli liczyć na zwiększoną świadomość sytuacyjną przy jednoczesnej ochronie przed niepotrzebnym ryzykiem. Z pojazdu korzystały trzy estońskie plutony. Zapewniał on również korzyści logistyczne i transportowe, przewożąc jednorazowo maksymalnie 750 kilogramów sprzętu. Działał przez ponad 330 godzin.
Estońskie siły zbrojne przygotowują się do testów bezzałogowca tego typu wraz z dodatkowym wyposażeniem odpowiadającym za gromadzenie danych, rozpoznanie, komunikację i zakłócanie. Do końca tego roku Milrem Robotics ma plany zainstalowania zdalnego systemu uzbrojenia i jego przetestowania w warunkach operacyjnych, gdyż poligonowe ma już za sobą.
Zobacz też: Scoutspataljon bez wsparcia. Fiasko modernizacji estońskich CV90
(army-technology.com)