W dzisiejszych czasach na froncie służy jedynie kilka procent żołnierzy, a reszta zajmuje się ich obsługą logistyczną. Od drugiej połowy dziewiętnastego wieku podstawowym elementem wojskowego łańcucha logistycznego jest kolej. Jak wszędzie, tak i w tej dziedzinie zachodzi postęp, czego wyrazem są coraz nowocześniejsze wagony kolejowe dostosowane do potrzeb wojska. Na targach MSPO 2020 przedsiębiorstwo Equobuild, będące właścicielem marki Rewag, zaprezentowało rodzinę wagonów Equos przeznaczonych do przewozu różnego rodzaju pojazdów, w tym ciągników, naczep, przyczep, cystern i sprzętu wojskowego.
Wagony opracował personel myszkowskiej firmy we współpracy z Katedrą Mechaniki i Informatyki Stosowanej Wydziału Mechanicznego Wojskowej Akademii Technicznej. Projekt jest chroniony czterema patentami. Innowacją wprowadzoną w wagonach jest zastosowanie obrotowej platformy niskopodłogowej umożliwiającej załadunek i rozładunek pojazdów z niemal dowolnego terenu utwardzonego bez potrzeby użycia ramp czy terminali intermodalnych.
Pod końcami części obrotowej wagonu zamontowane są rolki ułatwiające przemieszczanie po peronie lub terenie. Jednocześnie są one dodatkową podporą w czasie załadunki i rozładunku. W części nadwózkowej znajduje się mechanizm regulacji wysokości położenia platformy umożliwiający dostosowanie jej położenia do terenu czy peronu.
Serię Equos tworzy sześć typów wagonów różniących się długością, liczbą wózków jezdnych (dwa lub trzy) oraz modyfikacjami do przewozu pojazdów specjalnych i ponadnormatywnych. Standardowa wersja wagonu może być ciągnięta z prędkością do 120 kilometrów na godzinę, ale są również wersje przystosowane do poruszania się z wyższymi prędkościami. Wagony są zgodne z przepisami o skrajni kolejowej GB1.
Dla potrzeb wojska przeznaczony jest wagon Equos WI 40S – jest to wersja o podstawowej długości przystosowana do przewozu pojazdów ponadnormatywnych. Wagon umożliwia swobodny i samodzielny załadunek i rozładunek sprzętu wojskowego, w tym kołowych i gąsienicowych wozów bojowych – również czołgów podstawowych. Operacja może być prowadzona również w warunkach polowych bez udziału dodatkowych urządzeń. Najazd i wjazd na platformę jest wtedy realizowany z pozycji główki szyny. Czas operacji wynosi kilka minut.
Zobacz też: Słowenia wybrała Boxery