Peru podjęło decyzją o sprzedaży ciężkich śmigłowców transportowych Mil Mi-26T. Trzy śmigłowce zostaną wystawione na publiczną aukcję. Maszyny są jednak w bardzo złym stanie technicznym. Jak określił to sprzedający, przywrócenie śmigłowców do stanu lotnego będzie wymagało znaczących nakładów.
Ministerstwo obrony poinformowało, że silniki Motor Sicz D-136, pomocnicze jednostki napędowe i układ przeniesienia są w stanie nienadającym się do naprawy. Ponadto systemy elektryczne, hydrauliczne, nawigacyjne i łączności są niesprawne. Na kadłubie od wewnątrz i z zewnątrz występują ślady korozji.
Peru kupiło trzy Mi-26T w 1995 roku od rosyjskich linii lotniczych Aerofłot. Egzemplarze o numerach EP-705, EP-706 i EP-707 były wykorzystywane bardzo rzadko i szybko zostały wycofane ze służby. Śmigłowce nie latają odpowiednio od dwunastu, siedemnastu i dwudziestu jeden lat.
Mimo fatalnego stanu technicznego Peruwiańczycy uważają, że śmigłowce mogą zainteresować innych użytkowników Mi-26 i posłużyć jako rezerwuar części zamiennych.
Zadania transportowe w Peru realizują teraz głównie śmigłowce rodziny Mi-8, których we wszystkich rodzajach sił zbrojnych, według raportu World Air Forces 2020, jest około sześćdziesięciu. W latach 2014–2016 Lima odebrała dwadzieścia cztery Mi-171.
Zobacz też: Amerykanie odkupią szwajcarskie F-5
(flightglobal.com)