23 lipca 15. Skrzydło Transportowe Komponentu Powietrznego Sił Obronnych Belgii wycofało czwarty samolot transportowy C-130H. Maszynę numer CH-04 przyjęto na wyposażenie w 1972 roku. Oznacza to, że Bruksela kontynuuje proces transformacji lotnictwa transportowego i przejścia na nową platformę: A400M.

Proces rozpoczęto w grudniu 2017 roku, wraz z wycofaniem C-130H numer CH-08. Następne były samoloty oznaczone numerami CH-10 i CH-03, które służbę zakończyły odpowiednio w grudniu 2018 i listopadzie 2019 roku. Oznacza to, że 15. Skrzydło Transportowe liczy obecnie siedem C-130H.

Wycofanie ostatniego z dwunastu C-130H kupionych w 1972 roku w celu zastąpienia starzejących się samolotów Fairchild C-119 Flying Boxcar i DC-3/C-47 Dakota zaplanowano na grudzień 2021 roku. Agencja informacyjna Belga przypomniała, że CH-06 utracono 15 lipca 1996 roku w katastrofie w bazie lotniczej Eindhoven w południowej Holandii. Zginęły wówczas trzydzieści cztery osoby, w tym czterej członkowie załogi.

CH-02 uległ zniszczeniu 4 maja 2006 roku. Doszło wówczas do pożaru w hangarze przedsiębiorstwa Sabena Technics w Zaventem podczas prac konserwacyjnych. Zastąpił go w marcu 2009 roku C-130E używany wcześniej przez tak zwanych łowców huraganów. Zbudowano go dla sił powietrznych Stanów Zjednoczonych w 1965 roku, ale dostosowano do tego samego standardu co reszta belgijskiej floty C-130H i oznaczono CH-13.

Dyrekcja Generalna do spraw Zasobów Materiałowych zaoferowała do sprzedaży ogółem dziewięć C-130H i części zamienne. Ewentualna transakcja wymagać będzie zgody Stanów Zjednoczonych.

Belgijskie C-130 stacjonują w bazie Melsbroek w północno-wschodniej Brukseli i należą do 20. Eskadry 15. Skrzydła Transportowego. Od czerwca 2017 roku mnożą się problemy tych maszyn. Wówczas wszystkie uziemiono, aby przez dwa tygodnie przeprowadzać inspekcję w związku z powtarzającymi się problemami z systemem kontroli lotu.

Belgia zamówiła siedem samolotów transportowych A400M. Pierwotnie miała otrzymać wszystkie maszyny do końca 2020 roku, jednak z powodu wielu problemów trapiących samolot produkcja uległa znacznemu opóźnieniu. Zakończenia dostaw do Belgii wyznaczono na 2023 rok.

Zobacz też: Francuzi odebrali pierwszego C-130J-30

(airrecognition.com)

Alan Wilson, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic