Koncern Leonardo dostarczył włoskim wojskom lądowym pierwszy z dwóch śmigłowców AW169M. Maszyny te – oznaczone w siłach zbrojnych UH-169B – będą służyły do szkolenia w zakresie podstawowym. Ceremonia przekazania śmigłowca odbyła się w Lamezia Terme w Kalabrii, w bazie 2. Pułku Lotnictwa Wojsk Lądowych „Sirio”.
Druga maszyna ma zostać przekazana w ciągu kolejnych kilku miesięcy. Oba śmigłowce zamówiono w konfiguracji oznaczonej Addestratore Basico Commerciale (komercyjny szkolenia podstawowego) – mają przede wszystkim pozwolić Esercito Italiano na zapoznanie się z podstawowymi charakterystykami platformy AW169M i przygotowanie załóg do przesiadki na nową flotę lekkich śmigłowców wielozadaniowych LUH rozwijanych właśnie na bazie AW169M.
Program LUH (Light Utility Helicopter) ma na celu stopniową wymianę starzejących się śmigłowców wsparcia bojowego (Elicotteri da Sostegno al Combattimento): Agusta A109, Agusta-Bell AB205, AB206, AB212 i AB412. Najstarsze egzemplarze w tym gronie mają blisko pięćdziesiąt lat. Dzięki ujednoliceniu floty powstanie wydajniejszy łańcuch, co oznacza także niższe koszty.
Konfiguracja docelowa UH-169B nosi oznaczenie Multiruolo Avanzato (wielozadaniowy zaawansowany). Na razie włoskie ministerstwo obrony zatwierdziło zamówienie piętnastu egzemplarzy. Można się spodziewać, że ta liczba wkrótce wzrośnie. Według raportu World Air Forces 2020 posiadają łącznie ponad 130 śmigłowców wszystkich typów przeznaczonych do wymiany.
🔴#PressRelease #Leonardo delivers its first #AW169 basic #training helicopter to the Italian Army https://t.co/kFOmCIuyco pic.twitter.com/qsBBNr6R3M
— Leonardo Helicopters (@LDO_Helicopters) July 10, 2020
– LUH z pewnością będzie stanowić początek nowej ery, jeśli chodzi o zdolności, wsparcie techniczne, elastyczność w zakresie misji oraz interoperacyjność w segmencie lekkich maszyn – powiedział Gian Piero Cutillo, dyrektor zarządzający w Leonardo Helicopters.
AW169M to zmilitaryzowana odmiana śmigłowca dwusilnikowego AW169, produkowanego seryjnie od 2015 roku. Do tej pory koncern Leonardo otrzymał zamówienia na ponad 220 śmigłowców tego typu, głównie od formacji mundurowych (na przykład policji Słowenii czy żandarmerii narodowej Argentyny) i formacji lotniczego pogotowia ratunkowego (Szwecja, Wielka Brytania, Nowa Zelandia) oraz użytkowników prywatnych.
Maksymalna masa startowa AW169M wynosi 4800 kilogramów. W konfiguracji „czystej” śmigłowiec rozwija prędkość przelotową 268 kilometrów na godzinę. Zasięg maksymalny wynosi 820 kilometrów.
Zobacz też: Cavour coraz bliżej przyjęcia na pokład F-35B
(informacja prasowa)