Mołdawska prokuratura poinformowała, że działania tamtejszej policji doprowadziły do odkrycia fabryki, w której nielegalnie budowano śmigłowce – zmodyfikowane kopie sowieckiego Ka-26. Śmigłowce składano z gotowych elementów. Przestępcy posuwali się nawet do modyfikowania kadłubów. Po złożeniu maszyny trafiały następnie na rynek cywilny państw Wspólnoty Niepodległych Państw.
Nielegalna fabryka znajdowała się pięćdziesiąt kilometrów od Kiszyniowa, w jednej z dzielnic 10‑tysięcznego miasta Criuleni. Większość osób pracujących w przedsiębiorstwie, w tym dyrekcja, to mieszkańcy Naddniestrza.
W oświadczeniu Prokuratora Generalnego można przeczytać, że podczas przeszukania linii produkcyjnych znaleziono kilkanaście śmigłowców znajdujących się na różnych etapach konstrukcji. Produkcję prowadzono bez koniecznych zezwoleń i dokumentów odnośnie do pochodzenia części i wyposażenia. Części nie miały homologacji, a niektóre wyglądały, jakby były wykonane od podstaw.
Zastanawiające jest to, że nielegalna fabryka przez dłuższy czas umykała uwadze władz. Śmigłowce przechodzą skomplikowany proces testowania i certyfikacji. Agencja właściwa w sprawach wydawania certyfikacji musi posiadać pełną dokumentację historii produkcji każdego śmigłowca, zanim udzieli licencji. Poza tym każdy lot, w tym certyfikacyjny, musi mieć uprzednią zgodę kontroli ruchu lotniczego.
PCCOCS vine cu detalii despre cele 10 elicoptere găsite la Criuleni https://t.co/aOiXTmIdeP
— pagesmoldova (@pagesmoldova) July 1, 2020
Obecnie trwa postępowanie przygotowawcze, które ma wyjaśnić te kwestie. Toczy się ono w sprawie przygotowania do przemytu śmigłowców przez dwie lub więcej osób (artykuł 248 mołdawskiego kodeksu karnego). Nie podano informacji, czy ktokolwiek został tymczasowo aresztowany ani czy grupa miała charakter zorganizowany. Prokuratura przypuszcza, że przestępcy uzyskali potrzebne dokumenty techniczne i część śmigłowców od rumuńskiej spółki Industria Aeronautica Română (IAR). Zatrzymanym przestępcom grozi od trzech do dziesięciu lat więzienia.
Śmigłowiec Ka-26 zaprojektowano w biurze konstrukcyjnym Nikołaja Kamowa i oblatano w 1965 roku. Pierwotnie opracowany na potrzeby rolnictwa, znalazł zastosowanie między innymi jako śmigłowiec transportowy, pasażerski i wojskowy. Jednosilnikowa wersja – oznaczona Ka-126 – powstała w 1988 roku. Produkowano ją w zakładach IAR. Do 1991 roku powstało jednak tylko dwanaście egzemplarzy.
Zobacz też: Koronawirus paraliżuje interesy meksykańskich karteli
(radiochisinau.md, defenseworld.net)