W końcówce 2019 roku brazylijskie siły powietrzne otrzymały dwa pierwsze seryjne samoloty KC-390 Millennium. Od tego momentu trwało szkolenie pilotów i mechaników. Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 wymusiła użycie operacyjne samolotów przed zakończeniem fazy szkolenia, która będzie trwała do czerwca.
Samoloty o numerach 2853 i 2854 zostały zaangażowane do transportu materiałów medycznych w rejony państwa, w których występują niedobory środków ochronnych i leczniczych. Pierwszy lot odbył się 10 kwietnia na trasie z Rio de Janeiro do Manaus w Amazonii. Samoloty przewożą maski, kombinezony, a nawet karetki pogotowia ratunkowego. Loty są wykorzystywane do dalszego szkolenia pilotów, mechaników i techników załadunku.
– W marcu zakończyliśmy fazę szkolenia podstawowego naszych pilotów, która polegała na wykonywaniu lotów lokalnych – powiedział podpułkownik Luiz Fernando Rezende Ferraz, dowódca eskadry „Zeus” w 1° Grupo de Transporte de Tropa, z bazy Campo dos Afonsos pod Rio de Janeiro. – Teraz zaczynamy loty logistyczne z ładunkami. W czasie tych lotów szkolimy pilotów i techników w załadowywaniu i rozładowywaniu samolotu.
C-390 Millennium i jego wersja umożliwiająca tankowanie w powietrzu, KC-390, został zaprojektowany jako następca amerykańskiego C-130, ale o lepszych osiągach. Może przetransportować do dwudziestu sześciu ton ładunku. Pierwszy egzemplarz został dostarczony brazylijskim siłom powietrznym we wrześniu, a drugi – w grudniu zeszłego roku. Ogółem Brazylia zamówiła dwadzieścia osiem samolotów. Pięć maszyn zamówiła Portugalia.
Zobacz też: Rozbił się wenezuelski Su-30
(airway1.com, fab.mil.br)