Wczoraj w zakładach przedsiębiorstwa Hindustan Aeronautics Limited (HAL) w Bengaluru o godzinie 12.30 czasu lokalnego w powietrze wzbił się pierwszy wielozadaniowy lekki samolot bojowy Tejas Mk 1 o numerze seryjnym SP-21. Za sterami maszyny w standardzie FOC, która oznacza pełną zdolność operacyjną, zasiadł pilot doświadczalny generał brygady w stanie spoczynku K.A. Muthana (na zdjęciu poniżej). Oblot zajął czterdzieści minut.

Główną zaletą Tejasów FOC jest możliwość przenoszenia kierowanych pocisków rakietowych powietrze–powietrze dalekiego zasięgu Derby klasy BVRAAM (Beyond Visual-Range Air-to-Air Missile) i zdolność do pobierania paliwa z latających cystern w powietrzu. Przedstawiciele HAL zapowiadają, że do 1 kwietnia 2021 roku zakłady wyprodukują i przekażą wojskom lotniczy piętnaście Tejasów w tym standardzie.

Do tej pory producent dostarczył Bharatiya Vāyu Senā dwadzieścia Tejasów, które osiągnęły wstępną gotowość operacyjną (Initial Operating Clearance). Maszyny służą od lipca 2016 roku w 45. Eskadrze „Flying Daggers” stacjonującej w bazie lotniczej Sulur w stanie Tamilnadu.

W dość krótkim okresie czasu jest to już druga ważna wiadomość dotycząca indyjskiego samolotu. 11 stycznia prototyp pokładowego Tejasa po raz pierwszy wylądował na lotniskowcu INS Vikramaditya. W ciągu dwóch dni pomyślnie wykonał lądowanie i start z lotniskowca, co zakończyło bardzo długi okres testów. Później, przez dziesięć dni, wykonywał kolejne operacje lotnicze, w tym połączone z uzupełnieniem paliwa na pokładzie okrętu.

W ramach projektu o kryptonimie Twin Engine Deck Based Fighter (TEDBF) powstaje dwusilnikowa wersji samolotu pokładowego Tejas ze składanymi skrzydłami. Ma być napędzana amerykańskimi silnikami General Electric F414. Zakłada się, że oblot prototypu ma być możliwy w latach 2025–2026, zaś start produkcji małoseryjnej ma nastąpić minimum pięć lat później.

Zobacz też: Czy Chiny są już drugim największym producentem broni?

(informacja prasowa)

Hindustan Aeronautics Limited