Brytyjskie ministerstwo obrony potwierdziło zamówienie pięćdziesięciu śmigłowców bojowych AH-64E Guardian. O umowie jako pierwszy poinformował amerykański Departament Obrony, natomiast producent śmigłowca, Boeing, otrzymał także kontrakt na wsparcie techniczne brytyjskich maszyn.

Droga Wielkiej Brytanii do najnowszej wersji Apache’a była kręta i wyboista. O kupnie AH-64E mówiono już na początku 2016 roku. Londyn i Waszyngton porozumiały się w tej sprawie w czerwcu 2016 roku. Pierwsze zamówienie złożone przez amerykańską administrację w imieniu Brytyjczyków obejmowało jednak tylko trzydzieści osiem maszyn. Pozostałych dwanaście miało zostać zamówionych w „optymalnym czasie”.

Zawarta maju 2017 roku w ramach programu Foreign Military Sales (FMS) umowa na trzydzieści osiem śmigłowców opiewała na 488,1 miliona dolarów i zakładała przebudowę używanych przez brytyjski Army Air Corps WAH-64D Apache AH Mk 1. Zmodernizowane śmigłowce mają zostać dostarczone do 31 maja 2024 roku.

Przebudowa pozostałych dwunastu Apache’ów może być częścią ogłoszonego przez Boeinga pod koniec ubiegłego roku kontraktu na modernizację czterdziestu siedmiu śmigłowców do standardu AH-64E Guardian dla trzech nieujawnionych państw. Koncern nie podał przewidywanego terminu zakończenia prac, wspomniał jedynie o „wczesnych latach dwudziestych”.

Sprawa nie jest jednak do końca pewna. Londyn stale podkreśla zamiar pozyskania pięćdziesięciu AH-64E, ale na przeszkodzie może stanąć brak środków finansowych. W tym roku ma zostać opublikowany nowy Strategic Defence and Security Review, gdzie odstąpienie od modernizacji dwunastu śmigłowców może zostać zaproponowane jako jeden z elementów szukania oszczędności.

Boeing poinformował także o wartym 192 miliony dolarów kontrakcie na wsparcie poprodukcyjne dla brytyjskich Guardianów. Pakiet ten obejmuje także dostawę trzech trenażerów i jest również realizowany w ramach FMS.

Zobacz też: Brimestone’y dla AH-64

(janes.com, ukdefencejournal.org.uk)

Łukasz Golowanow, konflikty.pl