Czeskie lotnictwo wojskowe przyjęło na uzbrojenie śmigłowiec Mi-8 mający za sobą służbę w polskiej Marynarce Wojennej. Mi-8MTW-1 o numerze 5528 przeszedł remont w zakładach LOM Praha, zyskał nowe malowanie i w czeskiej służbie został oznaczony jako Mi-17V-11 oraz otrzymał numer 0457.
Maszyna ta służyła w na podstawie porozumienia między Brygadą Lotnictwa Marynarki Wojennej a spółką Lotos Petrobaltic, która była właścicielem śmigłowca. Eksploatacja 5528 dobiegła końca w 2014 roku.
Śmigłowiec został przekazany użytkownikowi po remoncie 22 stycznia, a następnie trafił do centrum szkolenia lotniczego (Centrum leteckého výcviku, CLV) w Pardubicach. Tym samym liczba Mi-17 w czeskim ośrodku szkoleniowym sięgnęła siedmiu maszyn. Poza nimi ośrodek dysponuje lekkimi śmigłowcami Enstrom 480B-G wykorzystywanymi do szkolenia podstawowego.
CLV Pardubice wykorzystuje Mi-17 do szkolenia zaawansowanego. Po ukończeniu szkolenia pilot może latać na Mi-171 i Mi-24 będących w uzbrojeniu czeskich sił zbrojnych. Kurs obejmuje od trzydziestu godzin dla drugiego pilota do stu godzin dla instruktora. Poza samym pilotażem szkolący uczy się używania noktowizorów, latania z ładunkiem podwieszonym na haku, procedur lotów poszukiwawczo-ratowniczych i obowiązków inżyniera pokładowego.
Aktualizacja: Poprzednia wersja artykułu błędnie podawała, że śmigłowiec stanowił własność MW.
Zobacz też: Czechy utworzyły batalion systemów bezzałogowych
(Airforces Monthly 3/2020)