31 stycznia minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podpisał umowę na zakup trzydziestu dwóch wielozadaniowych samolotów bojowych F-35A Lightning II. Wartość umowy wynosi 4,6 miliarda dolarów. Cena jednostkowa samolotu F-35A (wraz z silnikiem) wynosi 87,3 miliona dolarów netto. Co dokładnie i kiedy dostaniemy za te pieniądze?
Przedmiotem umowy jest dostawa trzydziestu dwóch F-35A z pakietem logistycznym i szkoleniowym. W skład pakietu logistycznego wchodzi zapas części zamiennych i eksploatacyjnych, informatyczny system zarządzania eksploatacją oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej samolotów. W ramach umowy zapewnione zostanie wsparcie logistyczne dla myśliwców oraz pozostałego sprzętu do 2030 roku. Pakiet szkoleniowy obejmuje kompleksowe szkolenie pilotów (w tym do poziomu instruktora) i personelu technicznego oraz naziemny system szkoleniowy, w tym zintegrowane centrum szkoleniowe i osiem symulatorów lotu.
Samoloty zostaną dostarczone w konfiguracji standardowej dla wszystkich użytkowników odbierających dostawy z serii produkcyjnych planowanych na lata 2024–2030. Będą wyposażone w oprogramowanie w wersji Block 4. Umowa obejmuje pakiet modernizacyjny, zgodnie z którym na samolotach dostarczonych w ramach wcześniejszych transzy zaimplementowane zostaną wprowadzone później modyfikacje. Dodatkowo samoloty zostaną wyposażone w spadochrony hamujące. Umowa przewiduje także dostawę jednego zapasowego silnika Pratt & Whitney F-135.
Dostawy samolotów F-35A dla Polski zostaną zrealizowane w latach 2024–2030. Roczne dostawy będą zawierały się w przedziale od czterech do sześciu egzemplarzy. Pierwsze sześć samolotów czasowo będzie bazowało w latach 2024–2025 w jednej z amerykańskich baz lotniczych z przeznaczeniem do szkolenia personelu latającego i technicznego. Pierwsze samoloty mają trafić do Polski na przełomie roku 2025 i 2026.
Osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej polskich F-35A będzie możliwe po dostarczeniu co najmniej połowy eskadry samolotów, przeszkoleniu niezbędnej liczby pilotów i techników, a także doposażeniu statków powietrznych w niezbędne części zamienne i materiały eksploatacyjne. Konieczne będzie również zbudowania zaplecza lotniskowego. Według Ministerstwa Obrony Narodowej przystosowanie lotnisk do stacjonowania nowych myśliwców będzie kosztowało od 700 milionów do 1,8 miliarda złotych, w zależności od ostatecznego wyboru bazy.
Zobacz też: Udane próby SDB II z celami ruchomymi
(gov.pl)