Hiszpańskie ministerstwo obrony poinformowało, że umowa na produkcję kołowych transporterów opancerzonych VCR (Vehículos de Combate a Ruedas) w układzie 8 × 8, lokalnie nazywanych Dragón, jest nieważna. Resort zdecydował się odrzucić ofertę jedynego wykonawcy, spółki Santa Bárbara Sistemas, iberyjskiej filii General Dynamics. Pułkownik Alfonso Torán, zastępca dyrektora do spraw pozyskania sprzętu i uzbrojenia, stwierdził, że decyzja jest w pełni uzasadniona.
Do opóźnienia doszło również w dostawie demonstratorów technologii pojazdów do oceny operacyjnej. Termin ich przekazania przesunięto na maj 2020 roku. 30 października oferta Santa Bárbara Sistemas trafiła pod lupę. W procesie oceny brano pod uwagę ekonomiczne i techniczne aspekty produkcji, a także możliwość zaangażowania krajowego przemysłu obronnego. Równocześnie toczyły się negocjacje między stroną rządową a kontrahentem.
Wyniki oceny zaprezentowano w dniach 18–19 grudnia. Hiszpańska Dyrekcja Generalna do spraw Uzbrojenia i Wyposażenia odrzuciła ofertę Santa Bárbara Sistemas i została uznana za „niedopuszczalną” z przyczyn technicznych, operacyjnych i ekonomicznych. Biuro programowe stwierdziło w szczególności, że oferta nie spełnia wymagań specyfikacji technicznej ani w zakresie czasu realizacji, ani liczby prototypów i pojazdów seryjnych, ani też kolejności produkcji różnych konfiguracji. Ponadto Santa Bárbara Sistemas nie mogła zapewnić gwarancji finansowych, które w przypadku nieprzewidzianych okoliczności nie spowodują wzrostu kosztów programu.
Źródła ulokowane w resorcie obrony zapewniają, że nabycie nowego kołowego pojazdu opancerzonego pozostaje priorytetem dla hiszpańskich wojsk lądowych. Ponadto pułap wydatków zatwierdzony przez radę ministrów pozostaje niezmienny.
Defensa declara desierto el contrato de fabricación del VCR 8×8 https://t.co/8pg7RtEntd pic.twitter.com/scw0LeSui2
— Infodefensa (@Infodefensa) 23 grudnia 2019
Rząd rozważy rozpisanie przetargu nieograniczonego, w którym każde przedsiębiorstwo sektora obronnego, hiszpańskie lub zagraniczne, będzie mogło złożyć ofertę. Prawdopodobnie nie będzie można jednak opracować demonstratora technologii na bazie Piranhi V od General Dynamics, które otrzymało dofinansowanie ze środków publicznych w wysokości 92 milionów euro.
Santa Bárbara Sistemas nie składa jednak broni, a przedstawiciele spółki twierdzą, że będą poszukiwać alternatywnych rozwiązań i ulepszać ofertę, aby spełnić wymagania hiszpańskiego ministerstwa obrony i dowództwa wojsk lądowych. Prawdopodobnie dążyć będzie jednak do wystartowania w przetargu i złożenia lepszej oferty, zakładając że nie zostanie odgórnie wykluczona.
Hiszpańskie VCR-y miały powstać na bazie wozów Mowag Piranha V, odpowiednio dostosowanych do wymagań hiszpańskich wojsk lądowych. Program budowy transporterów opancerzonych zatwierdzono w lipcu. Pierwsza partia produkcyjna – warta 2,083 miliarda euro – miała liczyć 348 pojazdów w 13 różnych wersjach i trafić do odbiorcy do końca 2022 roku. Według dotychczasowych założeń miała być wstępem do zamówień drugiej i trzeciej transzy. Ejército de Tierra miało ich mieć razem 998 sztuk za 3,836 miliarda euro.
Zobacz też: Problemy z romanizacją Piranhi
(infodefensa.com)