Amerykańska marynarka wojenna podpisała największy w historii kontrakt z General Dynamics Electric Boat na budowę dziewięciu wielozadaniowych atomowych okrętów podwodnych typu Virginia Block V. Osiem jednostek tej serii będzie wyposażonych w dodatkową sekcję Virginia Payload Module zwiększającą możliwości bojowe.

Podpisana umowa ma wartość 22,2 miliarda dolarów, ale może wzrosnąć o kolejne 2 miliardy, jeśli US Navy zdecyduje się na wykorzystanie opcji zawartej w kontrakcie na dziesiątą jednostkę. Mimo że jest to największy kontrakt w historii, i tak zamówiono dwa okręty mniej, niż chciała marynarka wojenna w swojej propozycji budżetowej. Admirałowie proponowali zamówić od razu jedenaście okrętów typu Virginia.

– Obie strony włożyły wiele wysiłku w takie skonstruowanie kontraktu, aby ryzyko było podzielone równomiernie pomiędzy zamawiającego i stocznię – powiedział James Geurts odpowiedzialny za zamówienia w US Navy. – Jeśli producent w pełni wywiąże się z zapisów umowy, zamówienie dziewięciu jednostek jednocześnie da oszczędności w wysokości 4,4 miliarda dolarów. Jest to więc dla nas ważny dzień.

Geurts dodał, że po uwzględnieniu wyposażenia, które będzie producentowi dostarczone bezpośrednio przez rząd, wartość programu wzrasta do około 35 miliardów dolarów. Wszystkie okręty tej serii będą miały zmodernizowany system sonarowy, a począwszy od drugiej jednostki serii będą wyposażone w sekcję Virginia Payload Module, w której będą umieszczone pionowe wyrzutnie dla czterdziestu pocisków Tomahawk.

Jeśli zamówiony zostanie również dziesiąty okręt podwodny, sześć z nich zostanie zbudowanych przez Huntington Ingalls Newport News, a cztery w General Dynamics Electric Boat. Taki podział zamówienia jest związany z obciążeniem stoczni Electric Boat pracami nad pierwszym okrętem podwodnym typu Columbia. Dzięki tak dużemu zamówieniu obie stocznie będą w stanie utrzymać wykwalifikowanych pracowników.

Zobacz też: Tomahawk kontra S-400 nad Syrią

(defensenews.com)

US Navy / General Dynamics Electric Boat