Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy z Gliwic po raz pierwszy zaprezentowały zmodernizowany czołg podstawowy Leopard 2PL w wersji produkcyjnej i określiły go jako gotowy do służby. Podstawą modernizacji jest umowa z grudnia 2015 roku, zawarta między Inspektoratem Uzbrojenia a Polską Grupą Zbrojeniową. Zakładała ona modernizację 128 czołgów Leopard 2A4 używanych przez Siły Zbrojne Rzeczpospolitej Polskiej do wersji Leopard 2PL.

W 2018 roku umowę aneksowano i zdecydowano o modernizacji kolejnych czternastu sztuk. Prace wykonywane są w gliwickich zakładach obejmą modernizację 142 czołgów, wykonanie przeglądów F6 i przywrócenie sprawności technicznej. Wraz z czołgami zmodernizowana będzie baza szkoleniowa, w tym symulatory i trenażery.

W lutym 2016 roku podpisano z niemieckim koncernem Rheinmetall Landsysteme GmbH umowę, w której myśl za granicą powstał prototyp unowocześnionego Leoparda 2PL i partia przedseryjna – pięć wozów. Ponadto na podstawie umowy z lutego 2016 roku zdecydowano o powstaniu partii próbnej liczącej dwanaście sztuk. Reszta czołgów zostanie zmodernizowana już w Polsce.

Pierwsze trzy czołgi Leopard 2A4 zmodernizowane do standardu 2PL trafiły do Polski pod koniec ubiegłego roku. Wcześniej dostarczono prototyp, który przechodził testy w Wojskowym Instytucie Pancernym i Samochodowym (WITPiS), w tym próby przebiegowe i ogniowe. Zebrane doświadczenia posłużyły do wprowadzenia zmian w pierwszych pięciu egzemplarzach przedseryjnych.

Istotnym elementem modernizacji czołgu do wersji 2PL jest zamontowanie dodatkowych modułów opancerzenia wokół wieży, co ma istotnie zwiększyć stopień ochrony balistycznej. Ponadto zwiększono siłę ognia poprzez wymianę hydraulicznych systemów stabilizacji armaty i zmianę napędu wieży na elektryczny, a armatę gładkolufową Rheinmetall Rh-120/L44 kalibru 120 milimetrów przystosowywano do strzelania nowymi rodzajami amunicji, w tym programowalną DM11 i podkalibrową DM63A1. W związku z tym zmiany dosięgają też oporopowrotnika i pojemnika na łuski. W dalszej kolejności w przyrządach obserwacyjno-celowniczych dowódcy i działonowego zainstalowano polską kamerę termowizyjną trzeciej generacji KLW-1 Asteria.

Pozostałe elementy, które wpływają na większą użyteczności, to między innymi nowy system sterowania i monitoringu dowódcy, dzienno-nocna kamera cofania kierowcy KDN-1 Nyks, wprowadzenie układu przeciwpożarowego w przedziale transmisyjnym i instalacja układu przeciwwybuchowego w przedziale załogi. Dodano także pomocniczy agregat elektryczny o mocy 17 kilowatów i kosze na wyposażenie dodatkowe załogi.

Modernizacja doprowadziła do wzrostu masy czołgu do 59,2 tony, co oznacza wzrost na poziomie około 4 ton w stosunku do Leoparda 2A4. Niezbędne stało się przystosowanie sprzętu holowniczo-ewakuacyjnego do zwiększonej masy całkowitej czołgu.

Leopard w wersji 2PL może poruszać się z prędkością maksymalną 68 kilometrów na godzinę, zaś na pełnym baku paliwa może przejechać ponad 500 kilometrów po utwardzonych drogach i około 300 kilometrów w terenie. Napęd stanowi 12-cylindrowy silnik wysokoprężny MTU MB 873 Ka 501 o mocy 1500 koni mechanicznych.

Pierwsze Leopardy 2PL zostaną przydzielone do 10. Brygady Kawalerii Pancernej, zaś część – do jednej z kompanii 1. Warszawskiej Brygady Pancernej w Warszawie-Wesoła. Do 30 listopada wszystkie zmodernizowane maszyny mają trafić do odbiorcy.

Inne artykuły o MSPO 2019:

Andrzej Pawłowski, Konflikty.pl